TikTok jyrää jo Googlen hakupalvelut. Etsiessään uusia asioita nuoret suuntaavat visuaalisempiin sovelluksiin, kuten TikTokkiin ja Instagramiin.
Nuoriso ja nuoret aikuiset käyttävät internetiä eri tavalla kuin vanhempi sukupolvi. Tämä muuttaa myös netin rahavirtoja ja uhkaa perinteisiä toimijoita. Vanhoille parroille asia voi olla vaikea ymmärtää, mutta TikTok ja Instagram uhkaavat jo Googlen hakua ja Karttoja.
TechCrunch uutisoi , kuinka Googlen Knowledge & Information -organisaation johtaja Prabhakar Raghavan kommentoi asiaa Fortunen teknologiakonferenssissa.
Kun aiheeksi nousi verkkohakujen evoluutio, Raghavan totesi, että nuoret käyttäjät suuntaavat Instagramin tai TikTokin kaltaisiin somesovelluksiin löytääkseen uusia asioita, eivätkä suinkaan Googlen hakukoneeseen tai Google Karttoihin.
”Saamme huomata uudelleen ja uudelleen, että uusilla internetin käyttäjillä ei ole samoja odotuksia tai ajattelutapaa kuin mihin olemme tottuneet”, Raghavan totesi. Hänen mukaansa nuoren sukupolven kyselyt ovat aivan toisentyyppisiä.
Nuoret eivät näppäile
Nuoret eivät näppäile hakusanoja, vaan etsivät ja löytävät uusia asioita uudella ja mukaansatempaavalla tavalla, Raghavan kuvaili. Kun nuoret etsivät lounaspaikkaa, hei eivät etsi ravintoloita hakukoneella tai karttapalvelusta, vaan he suuntavat sosiaaliseen mediaan.
Tämä nuoren sukupolven malli vaikuttaa myös Googlen ydintoimintaan, hakuihin ja niiden yhteyteen myytäviin mainoksiin.
Nuoret voivat toki hakea reittiohjeet karttasovelluksen avulla, mutta varsinainen työ on siinä vaiheessa jo tehty, eikä Googlen suosituksilla tai arvosteluilla enää ole merkitystä.
Raghavanin mukaan nuoret ovat myös kiinnostuneempia ”visuaalisesti rikkaista” tavoista etsiä ja löytää asioita. Hän huomautti, ettei monikaan nuori ole koskaan käyttänyt tai edes nähnyt paperikarttaa, jolloin perinteistä paperista karttaa muistuttava sovellus ei vastaa heidän odotuksiinsa.
Kartta- ja navigointisovelluksia voidaankin päivittää nykyaikaan esimerkiksi lisätyn todellisuuden näkymillä tai 3d-malleilla, jolloin kartta muistuttaa enemmän digiajan tuotetta.
Raghavanin mukaan nuorempien käyttäjien vaatimukset tulevat ajan mittaan uudistamaan myös Googlen hakua, joka tietysti kehittyy jatkuvasti.
Äänihaut kattavat jo 30 prosenttia kaikista hauista
Kun aiemmin tiedon hakeminen oli sitä, että kirjoitettiin avainsanoja hakukenttään ja saatiin lista linkkejä, alkavat hakukoneet nyt ymmärtää kieltä, jopa puhuttuna. Joissain maissa äänihaut kattavat jo 30 prosenttia kaikista hauista, eivätkä uudet internetin käyttäjät vaivaudu sanoja näpyttelemään.
Google haluaa tietenkin pysyä myös muiden palveluiden kehityksessä mukana ja pyrkii saamaan Instagramin ja TikTokin julkaisut sen hakunsa indekseihin mukaan.
Lisäksi yhtiö on alkanut hyödyntää tekoälyä videoiden analysoinnissa niin, että tietoa hakevia voidaan paremmin opastaa oikeaan suuntaan. Jos käyttäjä esimerkiksi hakee ohjeita jonkin askareen tekemiseen, voidaan hakutuloksissa antaa tuloksiksi videoita ja tekoälyn analysoimana myös opastaa käyttäjä suoraan siihen kohtaan videolla, jossa varsinaisia ohjeita tarjotaan.
Tämä kuitenkin edellyttää tekoälyltä syvemmän tason ymmärrystä, johon Raghavanin mukaan ollaan vasta matkalla.