Googlen sisaryhtiönä nykyisin Alphabet-emoyhtiön alla toimiva Googlen robottiautoprojekti, nykyiseltä nimeltään Waymo, aloittaa Phoenixissa, Yhdysvalloissa kyytien tarjoamisen kehittämillään robottiautoilla.
Waymon nykyisin käyttämät itseajavat autot pohjautuvat laajasti muokattuun Chryslerin tila-autoon. Autoon on lisätty muun muassa tutka-, lidar- ja kamera-antureita.
Googlen robottiautoprojektin työn hedelmät tulevat nyt ensi kertaa ”tavallisen kansan” ulottuville – ja vieläpä ilmaiseksi, sillä kyydeistä ei laskuteta toistaiseksi. Vastapainona mukaan hyväksytään robottiautoliikenteen käyttäjiä vain rajattu määrä hakemusten perusteella ja kyyditettäviltä odotetaan saatavan palautetta auton ja palvelun toimivuudesta.
Kyytejä aiotaan kuitenkin tarjota ainakin sadoille ihmisille ja Waymo valmistautuukin tilaamaan Chryslerilta 500 uutta tila-autoa lisää pilottitoimintaansa. Itseajavissa Waymo-autoissa kuskin paikalla istuu edelleen ihminen valmiina ottamaan auton hallintaansa tilanteen niin vaatiessa.
Muista robottiautojen kehittäjistä Uber avasi testiautonsa myös asiakkaiden käyttöön jo viime syksynä Pittsburghissa. Uberin robottiautot ovat saaneet aikaan myös draamaa. Uber aloitti toiminnan San Fransiscossa ilman tarvittavaa lupaa ja nöyrtyi sittemmin keskeyttämään ajot ja siirtämään autonsa muualle – ja taipui lopulta luvan hankkimiseen. Itseajava Uber ajoi punaista valoa päin heti ensimmäisenä päivänä San Franciscossa. Lisäksi ainakin kerran Uber-robottiauto on myös ollut osallisena kolarissa – toki ilman omaa syytä eikä kolarihetkellä kyydissä ollut ulkopuolisia matkustajia.
Googlen eli Waymon robottiautoteknologiaa pidetään kaikista kehittyneimpänä. Tätä tukevat muun muassa viranomaisille raportoidut testitilastot, joiden mukaan auton toimintaa valvovan kuskin on tarvinnut puuttua auton toimintaan huomattavasti harvemmin kuin monien kilpailijoiden testeissä.
Waymo syyttää myös Uberia ja tämän omistamaa Ottoa tietovarkaudesta ja teknologian kopioinnista. Otton perustaja, nykyisin Uberilla itseajamisen kehitystä johtava Anthony Levandowski toimi aiemmin johtavana kehittäjänä vastaavissa tehtävissä Googlella.
Arizonan osavaltio, jossa Waymo nyt robottikyytien tarjoamisen aloittaa, sääntelee itseajavia autoja verrattain kevyesti eikä toiminnan aloittaminen vaatinut nyt Waymolta luvan hakemista tai edellytä raportointia jatkossa.