Gran Turismo Sport on nimestään huolimatta täysiverinen Gran Turismo. Vaikka peli noudattelee pääpiirteittäin samaa kaavaa kuin edeltäjänsäkin, kääntyy sarjan historiassa pelin julkaisun myötä aivan uusi sivu.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta ensimmäisen Gran Turismon julkaisusta alkuperäiselle PlayStationille. Lähes 80 miljoonaa kopiota sittemmin myyneen pelisarjan seuraava osa, Gran Turismo Sport, on monessakin mielessä merkittävä julkistus sarjaa kehittävälle Polyphony Digitalille. Se on paitsi ensimmäinen PlayStation 4:lle kehitetty Gran Turismo, myös perinteikkään pelitalon vastaus kiristyvään kilpailuun realismia tavoittelevien autopelien sarjassa.
Polyphony Digitalia ja Gran Turismon kehitystyötä luotsaa arvostettu itsevaltias Kazunori Yamauchi. Pääsimme viime viikolla tutustumaan Gran Turismon kehittämiseen Polyphonyn studiolla Tokiossa sekä haastattelemaan Yamauchia. Vierailu tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden nähdä, kuinka käsittämättömän suuritöisestä ja tarkkuutta vaativasta prosessista on kyse.
Määrä ei korvaa laatua
Gran Turismo 6, maailman tunnetuimman autopelisarjan viimeisin osa, julkaistiin PlayStation 3 -konsolille joulukuussa 2013. Sittemmin Polyphonylla on suunnattu kaikki paukut nykyiseen konsolisukupolveen ja Gran Turismon uudelleensynnyttämiseen. Yamauchi on kertonut aiemmin, että kahden aiemman Gran Turismon kehittäminen PlayStation 3:lle oli painajaismaista konsolin monimutkaisuudesta ja rajoittuneisuudesta johtuen. Sen sijaan PS4 on antanut tiimille käytännössä vapaat kädet ja aikaa on jäänyt enemmän myös luovaan työskentelyyn.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Siinä, missä pari aiempaa Gran Turismoa ovat saattaneet tuntua aavistuksen kuivahkoilta ja japanilaisen jäykiltä, on GT Sport viemässä pelisarjaa takaisin vanhoihin hyviin aikoihin. Yamauchi itsekin on todennut, että GT Sportin kehittäminen on tuonut tiimiin takaisin saman ilon ja innokkuuden, mitä ensimmäisen PlayStationin aikaan oli – ja josta erityisesti PlayStation 3:n aikakaudella ei ollut tietoakaan.
Vaikka nykyinen konsolisukupolvi onkin jättänyt tiimille enemmän aikaa niin sanotusti oikeisiin töihin, on se kaikki pyritty käyttämään tällä kertaa laadun – eikä määrän – tavoitteluun. Vaikka Gran Turismo 6:ssa nähtiin 1 200 autoa ja 71 versiota 33 eri radasta, ei Polyphony ole GT Sportin kohdalla lähtenyt edes kilpailemaan tällaisten määrien kanssa. GT Sport nimittäin pitää sisällään "vain" 177 autoa ja 27 versiota 19 radasta. Laatu kuitenkin loppujen lopuksi korvaa määrän, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Polyphonylla on vihdoin tultu järkiinsä.
Gran Turismo nousemassa perinteisen moottoriurheilun rinnalle
Vaikka tuleva peli ei kannakaan järjestysnumeroa 7, ei Gran Turismo Sportia tule ajatella sarjassa aiemmin nähtyjen Prologue-pelien kaltaisena välipalana "oikeaa" Gran Turismoa odotellessa, sillä Yamauchin mukaan GT Sport on täysiverinen Gran Turismo. Sport-lisänimellä halutaan vain korostaa pelissä olevan Sport-pelimuodon olennaisuutta – uutukainen voisi Yamauchin mielestä olla aivan yhtä hyvin nimeltään Gran Turismo 7 Sport.
Samalla GT Sport merkitsee uuden aikakauden alkua pelisarjan historiassa. Yamauchin mukaan pelisarjan osat 1–6 muodostivat Gran Turismon ensimmäisen aikakauden, GT Sport puolestaan aloittaa aivan uuden. Samalla se tuo koko pelisarjan kertaheitolla nykypäivään. Esimerkiksi online-kokemus on ensimmäistä kertaa aivan yhtä tärkeä osa peliä kuin tietokonettakin vastaan kilpaileminen. Tästä kielii myös Polyphonyn yhteistyö kansainvälisen autoliitto FIA:n kanssa. Gran Turismo Sportissa nähtävän kilpailullisen pelimuodon mestari nimittäin palkitaan samassa gaalassa F1- ja WRC-sarjojen mestarin kanssa. Yamauchin tavoitteena onkin hämärtää virtuaalisen moottoriurheilun ja tosielämän kilvanajon rajaa.
Äärimmäisen kaunis peli – niin kameran kuin ratinkin takaa
Autojen valokuvaaminen on ollut olennainen osa Gran Turismo -elämystä sarjan neljännestä osasta lähtien – ja Gran Turismo Sportissa valokuvauspuoleen on panostettu enemmän kuin koskaan aiemmin. Itselleni virtuaaliautojen kuvaaminen on tarjonnut tunneissa mitattuna varmaankin jopa enemmän hupia kuin itse ajaminen.
Yamauchi, joka itsekin on intohimoinen valokuvaaja, kertoi, että uuden Scapes-tilan maisemakuvia ottamaan palkattiin useita huippukuvaajia, jotka tekivät yhteistyötä niin Polyphonyn kuin Sonyn kameraosastonkin kanssa. Yamauchin mukaan kuvaajilla oli käytössään erikoisvalmisteiset, osittain vain tätä tarkoitusta varten räätälöidyt kamerat. Pelissä otettuja kuvia on myös mahdollista käsitellä aiempaa perusteellisemmin suoraan kuvaustilassa.
Vaikka autojen häkellyttävä yksityiskohtaisuus näkyykin parhaiten Scapes-kuvatilassa, jossa muuten on noin tuhat eri kuvauslokaatiota, on silmäkarkkia tarjolla myös ratin takana. Etenkin silloin, jos olohuoneesta löytyy PlayStation 4 Pro sekä 4K- ja HDR-ominaisuuksilla varustettu televisio. Tehokkaammalla PS4:llä GT Sport pyörii 4K-tarkkuudella 60 kuvan sekuntinopeudella – ja se näyttää erittäin upealta.
Ajotuntumaan isoja muutoksia, äänissä vielä parannettavaa
Aiemmat Gran Turismot ovat saaneet osakseen runsaasti kritiikkiä autojen epäaidoiksi väitetyistä moottoriäänistä. Valitettavan monet autot ovat kieltämättä kuulostaneet kireälle viritetyiltä pölynimureilta, mikä on sinällään ihmeellistä, koska äänittämiseen on käytetty jokaisen auton kohdalla runsaasti aikaa. Joka tapauksessa autojen äänimaailmaan on GT Sportissa kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota. Autot kuulostivat paremmalta kuin sarjan aiemmissa osissa, mutta mitään suurta mullistusta ei ole tällä saralla tapahtunut Polyphonyn hehkutuksesta huolimatta.
Myös varsinaista ajokokemusta on viilattu. GT Sportin autojen ratissa esimerkiksi tien epätasaisuudet tuntuvat aiempaa voimakkaammin. Esimerkiksi legendaarisella Nordschleifella radan kuluneisuus välillä jopa vaikeutti ajamista – ihan niin kuin sen kuuluukin.
Joidenkin autojen kohdalla ajotuntuma oli kuitenkin paljon pehmeämpi kuin sen tulisi oikeasti olla. Esimerkiksi Porsche 911 GT3 RS:n ajettavuus oli ajoittain hiacemaisen huojuvaa eikä painopiste tuntunut olevan täysin kohdallaan. Tämä lienee kuitenkin korjattavissa viimeistään autoa säätämällä. On syytä muistaa sekin, että peli ei ole vielä täysin valmis, vaan Polyphonyn tiimillä tekee vielä runsaasti hiomista ennen lokakuista julkaisua.
Virtuaalista tarrojenlätkintää – vihdoinkin
Varmasti yksi odotetuimmista täysin uusista ominaisuuksista on livery editor, jossa auton ulkonäköä voi muokata värien, kuvioiden ja logojen avulla. Kyseinen ominaisuus on ollut arkipäivää Xboxin Forza Motorsport -pelisarjan faneille, mutta Gran Turismossa vastaavaa ei ole ennen nähty. Editorissa on runsas määrä moottoriurheilumaailmasta tuttuja logoja, joilla oma ajokki muuttuu katu-uskottavasta ratauskottavaksi. Omat luomukset voi myös laittaa jakoon, jolloin muutkin pelaajat pääsevät nauttimaan työsi hedelmistä. Eikä livery editor rajoitu pelkästään autoihin, sillä sekä ajohaalaria että kypärääkin on mahdollista muokata.
Polyphonylla itsellään on suuria odotuksia Gran Turismo Sportin yhteisöllisten ominaisuuksien suhteen. GT6:ssa yhteisötoiminnot, kuten kaverin edistymisen seuranta, olivat lähinnä vitsi, joten toivoa sopii, että tällä kertaa toteutus on parempi, jotta pelaajatkin jaksavat niistä innostua.
Pääsimme myös kokeilemaan GT Sportin VR-versiota eli virtuaalilaseilla höystettyä pelaamista. Vaikka VR-ominaisuus vaikuttikin hyvin tehdyltä ja tempaisi välittömästi mukaansa, on PlayStationin omien VR-lasien resoluutio auttamatta liian alhainen, jotta Gran Turismon näköisestä pelistä saisi kaiken irti.
Täydellinen autopeli?
Kaiken kaikkiaan Gran Turismo Sport vaikuttaa peliltä, jollaista itse olen odottanut Polyphonylta jo 10 vuoden ajan. Sen sijaan että aikaa olisi käytetty tuhannen graafisesti keskinkertaisen auton mallintamiseen (GT6 never forget), on Polyphony vihdoin kuunnellut pelaajia (tai kokenut omaehtoisen valaistumisen) ja keskittynyt olennaiseen.
Kazunori-sanin omia sanoja lainaten, tulee Gran Turismo Sportia pelatessa oikeastaan ensimmäistä kertaa koko sarjan historiassa tunne, että kaikki eri osa-alueet muodostavat saumattoman ja tiiviin kokonaisuuden. Sen sijaan, että tälläkin kertaa olisi keskitytty keksimään väkisin jotain aivan uutta, on kaikki fokus laitettu asioihin, jotka Polyphony parhaiten osaa.
– Voisi sanoa, että Gran Turismo Sport on lähtöpiste sille tielle, joka johtaa täydelliseen autopeliin. Täydelliseen autopeliin vaaditaan paljon, mutta mielestäni Gran Turismo Sportissa kiteytyy 20 vuoden kehitystyö ja kaikki se, mitä olemme halunneet aiemmilla peleillämme saavuttaa.
Tämän pelin parissa tulee allekirjoittaneella kulumaan tovi jos toinenkin. Nyt jännätään enää sitä, saako Polyphony pelin markkinoille suunnitellusti 18. lokakuuta.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.