MTV vieraili Gran Turismo -autopelistä tunnetun Polyphony Digital -pelitalon pääkallopaikalla Japanin Tokiossa. Saimme myös harvinaislaatuisen tilaisuuden haastatella studion toimitusjohtajaa ja 20 vuotta täyttävän pelisarjan isää, Kazunori Yamauchia.
Gran Turismo on yksi historian menestyneimmistä videopelisarjoista ja ylivoimaisesti maailman tunnetuin autopeli. Sen ensimmäinen osa nähtiin alkuperäisellä PlayStationilla jo vuonna 1997.
20-vuotiaan pelisarjan seuraava osa, Gran Turismo Sport, julkaistaan PlayStation 4:lle 18. lokakuuta. Kyseessä on samalla ensimmäinen uusimmalle Pleikkarille kehitetty Gran Turismo.
Pelinkehittäjän painajainen
Sonyn omistamaa Polyphony Digital -pelistudiota luotsaava Kazunori Yamauchi kertoi pelisarjan kahden aiemman osan kehittämisen PlayStation 3:lle olleen painajaismaista.
– Se johtui pohjimmiltaan PS3-järjestelmän arkkitehtuurin monimutkaisuudesta. Kehittäminen vaati niin paljon työtä ja vei niin kauan, että se ei jättänyt juurikaan aikaa muulle, Yamauchi kertoo MTV:lle tulkkinsa välityksellä.
PlayStation 4 on Yamauchin mukaan täysin toista maata. Kyseessä on hänen mielestään tasapainoisempi ympäristö, jonka kanssa työskentely on pohjimmiltaan hyvin helppoa – ja ennen kaikkea vähemmän stressaavaa koko tiimille.
– PS4:n kanssa olemme pystyneet käyttämään enemmän aikaa myös luovempaan kehitystyöhön, Yamauchi iloitsee.
Hän kuitenkin myöntää, että aluksi tiimillä oli vaikeuksia löytää tasapaino uusien työkalujen, kuten peli- ja fysiikkamoottorien opettelemisen sekä uuden sisällön luomisen välillä.
Helppo oppia, vaikea hallita
Gran Turismo -peleissä esiintyvät autot tunnetaan fotorealistisuutta hipovan ulkonäön lisäksi myös todenmukaisesta ajettavuudestaan. "The Real Driving Simulator" on ollut pelisarjan tunnuslause ensimmäisestä osasta lähtien – eikä turhaan. Autojen realistiseen ajettavuuteen käytetään valtavasti työtunteja ja se näkyy myös lopputuloksessa.
Polyphony Digitalille on aina ollut tärkeää saada Gran Turismon pariin ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin pelanneet realistisia autopelejä. Monet kokemattomammista pelaajista kuitenkin yhdistävät realistisuuden haastavuuteen, mikä on Yamauchin mielestä nurinkurista. Avain nautinnolliseen pelaamiseen ja matalaan oppimiskynnykseen on Yamauchin mukaan nimenomaan realistisuus, sillä mitä lähempänä pelaaminen on oikean auton ratissa olemista, sitä helpompaa siitä on myös nauttia.
Haasteena onkin Yamauchin mielestä aina ollut se, miten tehdä pelistä samaan aikaan riittävän helposti lähestyttävä ensikertalaiselle, mutta myös riittävän haastava kokeneemmalle pelaajalle.
– Sports-tilan ranking-järjestelmä ja siinä nouseminen vie pelaamisen lähemmäs ja lähemmäs tosielämän moottoriurheilua, mikä on enemmänkin henkistä taistelua kuljettajien välillä, Yamauchi fiilistelee.
Täydellinen autopeli?
Gran Turismo Sportin julkaisupäivän lähestyessä tiimillä on kädet täynnä töitä viimeistelyn kanssa, mutta perusteellisiin muutoksiin ei ymmärrettävästi ole enää aikaa. Kysyin Yamauchilta, tekisikö hän jotain toisin, jos hän pystyisi nyt palaamaan projektin alkuvaiheisiin.
Pitkän hiljaisuuden jälkeen kysymyksestä hieman vaivaantunut Yamauchi totesi, että he pyrkivät aina parhaimpaansa ja tekevät ennemmin tarpeettoman tarkkaa työtä kuin hutiloivat.
– Meillä ei ole syytä katua tekemiämme päätöksiä. Kun katson ajassa taaksepäin, en usko, että olisi mitään, mitä olisimme voineet tehdä paremmin.
Gran Turismot ovat kehittyneet vuosien varrella moneen eri suuntaan ja joka pelin kohdalla on kokeiltu jotain uutta. Onko Gran Turismo Sport sitten täydellinen autopeli, jos kerran mitään ei voisi tehdä paremmin?
– Voisi sanoa, että Gran Turismo Sport on lähtöpiste sille tielle, joka johtaa täydelliseen autopeliin. Täydelliseen autopeliin vaaditaan paljon, mutta mielestäni Gran Turismo Sportissa kiteytyy 20 vuoden kehitystyö ja kaikki se, mitä olemme halunneet aiemmilla peleillämme saavuttaa.
Mielin määrin viiniä, tupakkaa ja videopelejä
49-vuotias Yamauchi tunnetaan Gran Turismon isähahmona, mutta sen lisäksi hän on myös menestynyt kilpa-autoilija sekä laadukkaita viinejä rakastava intohimoinen valokuvaaja. Myös savukkeet maistuvat työnarkomaanin piirteitä omaavalle Kazunori-sanille työhuoneen tymäkästä tuoksusta päätellen.
Yamauchin sydän siis sykkii paljon muullekin kuin videopelisarjalle, jonka parissa hän on viettänyt jo kaksi vuosikymmentä. Kuinka pitkään sitten saamme vielä nauttia Gran Turismoista? Hyvin pitkään, mikäli se on kiinni miehestä itsestään.
– Uskon, että niin kauan kuin on ihmisiä, jotka haluavat pelata Gran Turismoa, niitä myös tehdään. Jossain vaiheessa ei kuitenkaan välttämättä enää minun toimestani, uusista haasteista innostuva Yamauchi sanoo.
– Tällä hetkellä teemme töitä luodaksemme täydellisen autopelin, mutta sitten joskus, kun olemme päässeet tavoitteeseen, voi olla minun aikani päästää irti.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.