30-vuotias Nico Rosberg on ollut nyt mukana F1-sirkuksessa 10 vuotta, ja noista vuosista hän on ajanut valtaosan Mercedeksellä. Nykyisin hän on jatkuvasti taistelemassa kärkisijoista, mutta taistelu siitä kirkkaimmasta kruunusta on tiukkaa – varsinkin kun tallikaverina on kolminkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton.
Miltä näyttää, pystytkö voittamaan Lewis Hamiltonin tänä vuonna?
– Kamppailu on tiukkaa ja nautin siitä. Lewis on ollut aina minua hivevenen edellä, joten hänen voittamisensa ei tule olemaan helppoa. Se on kuitenkin tarkoitus. Kilpailu vie aina eteenpäin. Kun pelaan kotona tennistä, en halua pelata niitä vastaan, jotka olen voittanut jo kaksi kertaa. Mieluummin otan vastustajaksi jonkun sellaisen, jota en ole vielä voittanut. Se tekee pelistä hauskempaa. Sama pätee Lewisiin. Meillä on vahva auto tälläkin kaudella, ja toivottavasti se siivittää minut riittävän usein voittoon. Voittoon liittyy aina iso tunnelataus.
Olet tuntenut Lewisin pitkään, ja olette ajaneet kilpaa jo karting-autoilla. Eikö tuo kokemus ole hyödyksi hänen nujertamisessaan?
– Totta kai pyrin iskemään Lewisin heikkouksiin, ja jokaisella meistä on heikkoutensa. Toisaalta minun pitää keskittyä myös vahvasti omaan tekemiseeni; miten voin olla aina vain parempi ja miten voin olla jatkuvasti vahva kisasta toiseen koko kauden ajan.
Mitä heikkouksia Lewisilla on?
– En kerro.
Entä kun kisa on todella tiukkaa mies miestä vastaan, ja tallikaveri on noissa tilanteissa aavistuksen härskimpi ja voittaa sen takia kisoja?
– Se on osa tätä lajia, mutta se ei yksistään ratkaise mestaruuksia. Menestyksen salaisuus on yksinkertainen, on oltava riittävän monella osa-alueella muita parempi. Kukaan ei pysty olemaan kaikessa muita parempi. Ja kaksintaistelutilanteissa Lewis on ollut minua parempi.
Sinulla on ollut muutamia todella tiukkoja tilanteita Lewisin kanssa. Ja niissäkin Lewis on ollut yleensä parempi ja se, joka ei anna periksi. Sinua on myös kritisoitu noista tilanteista. Kuinka käsittelet kritiikin?
– Kritiikin vastaanottaminen on aina vaikeaa, ja siinä auttaa asioiden laittaminen perspektiiviin. Istun autossa yksin, ja siksi vain minä voin tietää, miksi olen päätynyt niihin ratkaisuihin, joihin olen päätynyt. Vain minä myös tiedän, miten haastava tilanne on ollut ja miten vaikea ratkaisu on ollut tehdä. Siksi ulkopuolinen kritiikki on harvoin täysin oikeutettua. Lewis päätyy vastaavasti itse omiin ratkaisuihinsa.
Sinua pidetään reiluna kilpakumppanina. Mikä on sinusta reilua?
– Kisatilanteissa ei ole kyse siitä, kuka on reilu ja kuka ei. Etsimme jatkuvasti rajojamme. Ja kun keskinäisessä kisaamisessa ylitetään rajat, sillä on usein vakavia seurauksia. Kuljettajan täytyy jatkuvasti tasapainoilla kilpailuvietin ja järkevien ratkaisujen välillä.
Puhumme nyt ilmeisesti niistä hienon hienoista eroista, eli emme siis 0,5 prosentista vaan 0,02 prosentista?
– Kyllä. Ja juuri noissa ääritilanteissa Lewis on ollut minua parempi.
Itsekkyys puhuttaa aina. Pitäisikö sinun olla itsekkäämpi?
– Urheilijan, joka haluaa menestyä, täytyy ajatella tietyssä määrin vain itseään. Jos et tee tätä, sinulla ei ole mahdollisuuksia menestyä. Tämä pätee niin urheiluun kuin liike-elämäänkin. Samanaikaisesti minun pitää ajatella kuitenkin myös tiimini etua. Kuljettajan on tehtävä usein kompromisseja näiden kahden välillä. Mutta kyllä minäkin osaan olla itsekäs.
Onko Lewis itsekkäämpi?
– Se on vertaus, johon en halua ottaa kantaa. Voin ottaa kantaa vain suoriin kisatilanteisiin. Onko Lewis niissä itsekkäämpi? En näe välttämättä asiaa niin. Kyse on taidosta, jossa hän on minua parempi. Hän pääsee useammin lähemmäs äärirajojaan niitä kuitenkaan ylittämättä. Ja jos hän ylittää rajansa, seuraamukset ovat sen mukaiset. Erot ovat pieniä. Se ei ole itsekkyyttä vaan taitoa. Jos joku pystyy antamaan minulle 100-prosenttisen takuun, ettei kisatilanne johda kaverin etusiiven hajoamiseen, silloin minäkin teen vastaavia ajoliikkeitä.
Entä valmistautuminen kisoihin; tarvitseeko kuljettaja kuntovalmentajan lisäksi myös henkistä valmennusta?
– Henkinen vahvuus on tärkeä osa työtämme. Tiedostan asioita, ja luen myös paljon aiheesta, mutta en tarvitse erikseen henkistä valmentajaa.
Olit suvereeni viime kauden kolmessa viimeisessä kisassa. Kantavatko nuo saavutukset myös tälle kaudelle?
– Kauden positiivinen loppu jätti minulle hyvän tunteen, joka on auttanut uuteen kauteen valmistautumisessa. Myös testit sujuivat hyvin. Mutta kausi alkaa aina nollasta; uusi auto, uusi tilanne – kaikki on pakko nollata.