Porschen myynnin ja jälleenmyyntiverkoston erinomaiseen lentoon saanut Bernhard Maier siirtyi viime vuoden marraskuussa Skodan pääjohtajaksi. Tämä lupaa hyvää Skodalle, jonka toiveet saavat Maierin ansiosta entistä suuremman painoarvon VW-konsernin hallituksessa.
Skoda esitteli Geneven autonäyttelyssä hiljattain uuden katumaasturin. Oletteko tyytyväinen auton saamaan palautteeseen?
– VisionS:n positiivinen palaute on hyvä motivaation lähde kaikille Skodalla työskenteleville.
Miten VisionS:n matka jatkuu? Ja laajeneeko Skodan maasturimallisto vielä lisää?
– Esittelemme syksyllä VisionS:n pohjalta tehdyn tuotantoversion. VisionS kertoo jo, mihin suuntaan olemme tuolla autolla menossa. Mitä tapahtuu seuraavaksi, se jää nähtäväksi. Olemme jo päättäneet lisätä kaksi uutta katumaasturia mallistoon Kiinassa. Nuo autot olisivat mielenkiintoisia myös eurooppalaisille Skoda-asiakkaille. Tutkimme tällä hetkellä asiaa.
Entä malliston toinen pää? Citigo ei myy yhtä hyvin kuin jotkun sen kilpailijat, esimerkiksi Renault Twingo. Miltä näyttää Citigon tulevaisuus?
– Kaikkia askarruttaa tällä hetkellä se, millainen tulevaisuuden pienen kaupunkiauton pitäisi olla. Mitä varusteita siinä pitää olla, ja mikä on oikea voimalinja pikkuautoon? Paljon kysymyksiä. Luomme parhaillaan Skodalle strategiaa, joka yltää vuoteen 2025. Sen ytimessä on kolme megatrendiä: kaupunkien kasvu, autojen digitalisoituminen sekä voimalinjojen sähköistyminen. Nuo asiat määrittelevät pitkälti sen, millainen Skodan uuden kaupunkiauton tulee olla. Emme ole lyöneet vielä mitään päätöksiä lukkoon.
Eli pelkästään sähköllä kulkeva pikkuauto on myös mahdollinen?
– Se on ainakin joissain ympäristöissä erittäin kiinnostava vaihtoehto.
Kuten…
– Sähköautot soveltuvat isoihin miljoonakaupunkeihin, jotka kamppailevat ympäristöongelmien kanssa. Yksityisautoilun on kannettava kortensa kekoon ja osallistuttava ympäristötalkoisiin.
Miten tämä visio istuu yhteen uusien maastureiden kanssa?
– Teemme autoja asiakkaille, ja maasturit ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä. Yeti täyttää jo toiveet kompaktien maastureiden luokassa, joten tarvitsemme uuden mallin sen yläpuolelle. Toki myös pikkumaasturi on tällä hetkellä erittäin kiinnostava malli.
Tämän ovat huomanneet myös kilpailijanne. Entä kiinnostaako Skodaa malliston kasvattamisen lisäksi myös uudet myyntialueet?
– Skoda myy tällä hetkellä autoja 102 maassa, ja maiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Siksi me myös kasvatamme mallistoamme voimakkaasti. Tuotekehitys ja kansainvälisyys kulkevat käsi kädessä. Mitä laajempi mallisto on, sen suurempaa ostajaryhmää se kiinnostaa. Tällä hetkellä mietimme esimerkiksi myynnin laajentamista Etelä-Koreaan.
Entä Iran ja USA?
– Iranissa on paljon potentiaalia. Ennusteiden mukaan Iranissa myydään pian kaksi miljoonaa uutta autoa vuodessa. Päätöksiä ei ole kuitenkaan tehty vielä. Pohjois-Amerikka on tietysti myös kiinnostava alue, koska siellä myydään yhteensä 25 prosenttia maailman autoista. Pohjois-Amerikka on siksi sisälletty vuoteen 2025 ylettyvään strategiaamme.
Kasvu vaatii myös panostuksia ja mahdollisesti myös uhrauksia. Kaipaatteko Roomsterin tapaista mallia tulevaisuudessa?
– Kuten varmasti jo tiedättä, Roomsterin seuraajan kehitys on pitkällä. Se valmistetaan yhdessä VW:n hyötyajoneuvoryhmän kanssa.
Eli uusi Roomster jakaa tekniikan Caddyn kanssa?
– Kyllä. Skoda käyttää omat resurssinsa tällä hetkellä mahdollisimman tehokkaasti uusien katumaastureiden kehittämiseen.
Mitä sanotte nykyisen Roomsterin omistajille?
– Uskon, että osa on valmis vaihtamaan Yetiin ja osa Fabian farmariversioon. Molemmat ovat erinomaisia tuotteita, jotka tarjoavat hyvin tilaa.
Puhutaan hetki isoista linjoista. Kumpi on teistä tärkeämpää: tuotteisiin liittyvien tunteiden korostaminen vai Skodan sähköistäminen?
– Kummatkin teemat ovat tärkeitä. Skodat ovat järkiperäisiä autoja, mutta niiden on vedottava myös asiakkaiden tunteisiin. Tähän voidaan vaikuttaa autojen muotoilulla. Olemme jo nähneet sen, miten hyvin asiakkaamme ovat ottaneet Skodan uuden muotokielen vastaan. Yksityisautojen valmistaminen kokonaan ilman sähkömoottoreita on puolestaan tämän hetkisen näkemyksen ja tietämyksen mukaan lähes mahdotonta. Yksityisauton pitää muuttua vähäpäästöisemmäksi.
Koska näemme siis Skodan ensimmäisen hybridimallin?
– Vuonna 2019. Kyseessä on Superbin ladattava hybridi. Myöskään ensimmäistä pelkästään sähköllä kulkevaa autoa ei tarvitse odottaa kauan.
Entä urheilulliset mallit? Onko mallistossa tilaa Superbin RS-versiolle?
– Asiakkaat arvostavat vaihtoehtoja. Tämä on nähty myös sellaisten erikoisversioiden kuten Monte Carlon ja Scoutlinen kohdalla. Octavia RS on myös ollut menestys. Superb RS on vaihtoehto, jota emme voi sulkea kokonaan pois suunnitelmista.
VW:n päästöskandaali on aiheuttanut konsernin sisällä säästöpaineita. Onko näillä vaikutusta Skodan laatuun?
– Laadusta ei voida tinkiä, eikä tingitä. Voin luvata sen. Skodalla on paljon omaa tuotantoa ja tuotanto-osaamista, joten valmistamme paljon osia myös itse. Se on myös Skodan korkean laadun salaisuus. Se antaa meille lisäksi kilpailuedun kustannuksissa Saksaan verrattuna, ja tämä etu näkyy Skodien hinnoissa.