BMW:n leivissä vuodesta 1992 asti ollut 49-vuotias diplomi-insinööri Harald Krüger siirtyi BMW:n johtoon tämän vuoden toukokuussa. Paineet miehen harteilla ovat kovat, sillä premium-autojen maailmanlaajuinen markkinajohtaja on kovan takaa-ajon kohteena. Lisäksi BMW viettää ensi vuotta 100-vuotisjuhliaan.
Mitkä asiat koette suurimmaksi haasteeksi tulevaisuudessa?
– Tekemisemme on keskittynyt vahvasti muotoiluun, laatuun, tuotteiden arvostukseen ja tekniseen edelläkävijyyteen. Totta kai haluamme myös säilyttää asemamme maailman suurimpana premium-valmistajana. Tässä auttaa se, että brändimme ovat vahvoja ja herättävät tunteita. Haluamme myös olla myös johtava merkki autojen verkottoitumisessa, kehitämme ConnectedDrive-palveluitamme jatkuvasti. Autojen digitalisoituminen avaa uusia mahdollisuuksia, mutta haasteet ovat myös kovat.
Minkälaisista haasteista puhumme konkreettisesti?
– Alalla on uusia kilpailijoita IT-toimijoiden keskuudesta. Google, Apple ja kiinalainen Baidu ovat esimerkiksi osoittaneet jo kiinnostuksensa autoja kohtaan. Autojen valmistaminen on myös aikaisempaa helpompaa. Tesla käy hyvästä esimerkistä. Sähköautojen valmistajan ei tarvitse kehittää ja valmistaa polttomoottoreita. Tässä säästyy paljon rahaa.
Koette siis Applen ja Googlen kilpailijoiksi?
– Suhtaudumme kaikki uusiin toimijoihin tosissamme. Autojen digitaalisoituminen – siis karttapalvelut sekä lisääntyvät muut verkkopohjaiset palvelut – ovat kuluttajille yhä tärkeämpi ostokriteeri. Meidän ei tarvitse toisaalta pelätä. BMW:llä on omat tuotemerkkinsä ja pitkät perinteet. Myös tekniset innovaatiot ovat vahvuutemme, ja se tuo arvostusta tuotteillemme. Kuluttajat kokevat saavansa hyvän vastineen rahoilleen.
BMW i8:n ja i3:n kehittäminen ovat maksaneet BMW:lle paljon, mutta niiden menestys ei taida olla aivan sillä tasolla kuin olisitte toivoneet?
– BMW i3 on maailman kolmanneksi myydyin sähköauto, ja i8 on tulevaisuutta peilaava innovatiivinen urheiluauto, joka herättää ihastusta faniemme keskuudessa ympäri maailmaa. Ne molemmat ovat myös tuoneet BMW:lle paljon uutta osaamista. BMW i8:n tekniikkaa hyödynnetään tulevaisuudessa paljon pistokehybrideissämme. Sama koskee myös autojen valmistamista entistä kevyemmistä materiaaleista, siis komposiitti- ja hiilikuituteknologiaa. Emme olisi osanneet tehdä uutta 7-sarjaa, ellemme olisi keränneet jo kokemusta uusista valmistustavoista.
Entä perinteet? Nähdäänkö i8:n rinnalla myös perinteinen superauto?
– Meidän täytyy katsoa kokonaisuutta. BMW-perheeseen kuuluvat i- sekä M-mallisarjat, ja niillä on molemmilla selvä ja tarkkaan määritelty paikkansa. M tarkoittaa BMW-maailmassa suorituskykyä ja urheilullisuutta.
Eli uutta superautoa ei ole luvassa?
– Superautot ovat tärkeitä imagotuotteita, mutta olen vannoutunut vahvojen M-malliemme kannattaja. Ne ovat jo erittäin urheilullisia autoja. Ja pitää muistaa, että BMW-perheeseen kuuluu myös Rolls-Royce. Emme tule valmistamaan alle 200 000 euron Rolls-Roycea, mutta BMW:lle saattaa olla sen alla vielä tilaa.
Siis urheilullinen ja ylellinen coupe?
– Mietimme tällä hetkellä vaihtoehtoja. Ja mitä ikinä sitten valmistammekin, se auto ei voi olla ainoastaan isompi 7-sarjalainen.
Näyttäisi siltä, että teillä on kädet täynnä töitä…
– Olemme yhden historiamme suurimman malliuudistusaallon harjalla. Kehityksen alla ovat X7 sekä seuraavat 3- että 5-sarjat erilaisine malliversioineen.
Entä minkälaisia suunnitelmia teillä on Minin varalle?
– Mallisto kasvaa ylöspäin, mutta todennäköisesti myös alaspäin. Olemme jo esitelleet Rocketman-tutkielman. Mutta kaiken tekemisen perustana on kannattavuus. Uusille malleille pitää olla selkeä paikka ja kysyntä.
Entä 2-sarjan Active Tourer? BMW on astunut kokonaan uuteen kokoluokkaan. Onko hyppäys ollut kannattava?
– Myynti on lähtenyt hyvin käyntiin. Minua ilahduttaa erityisesti se, että 70 prosenttia Active Tourerin ostajista on uusia BMW-omistajia. Heidän joukossaan on paljon nuoria perheitä.
Voisiko BMW valmistaa siis myös vieläkin isomman tila-auton?
– Ei. Sellainen ei ole harkinnassa.
Ovatko tulevaisuudessa kaikki pienemmät BMW:t etuvetoisia?
– Eivät. Mallistosta löytyy esimerkiksi M235i. Se on takavetoisena erittäin urheilullinen ja se vaalii myös BMW:n perinteitä.
Tulevaisuus näyttäisi kuuluvan sähköautoille ja pistokehybrideille. Onko dieselautoille enää kysyntää tulevaisuudessa?
– Euroopassa diesel on vaihtoehto vielä pitkään, ja myös me olemme investoineet dieseltekniikkaan paljon. Jos diesel häviäsi kokonaan markkinoilta, monilla valmistajilla olisi edessään kovin tukalat ajat.