Herbert Diess siirtyi VW:n henkilöautoista vastaavaksi johtajaksi viime vuonna. Takana on päästöskandaalin vuoksi haastava vuosi, mutta herran katse on jo tiukasti tulevaisuudessa.
Takana on vaikea vuosi, mutta huonomminkin olisi voinut mennä?
– Volkswagen myi viime vuonna 5,82 miljoonaa autoa. Se on yhä erinomainen tulos. Kasvatimme myös myyntiämme esimerkiksi Saksassa. Suurin haitta päästöskandaalista on dieselautojen myynnin keskeytyminen USA:ssa.
USA on aina ollut VW:lle vaikea markkina-alue. Miten VW:n tarina jatkuu nyt siellä?
– Jatkamme yhteistyötä USA:n viranomaisten kanssa oikeanlaisen ratkaisun löytämiseksi.
Olette myös joutuneet tekemään jo kovia päätöksiä, ja ne koskevat myös tuotantoa. Keskeytitte esimerkiksi Phaetonin seuraajan kehitystyön. Uutta lippulaivaa ei siis ilmeisesti ole luvassa.
– Väärin. Volkswagen tarvitsee seuraajan Phaetonille. Tarvitsemme auton, jossa konkretisoituu VW:n korkea laatu ja teknologia. Tuon auton kehitystyö oli vain hieman väärillä raiteilla, siinä oli huomioitu liian vähän meille tulevaisuudessa tärkeää teknologiaa. Siksi auton kehitystyö on mietittävä uudestaan. Phaeton seuraajan kohdalla sähköllä on pakko olla iso rooli auton voimalinjassa.
Mitkä muut tulevaisuuden mallit ovat uudestaan harkinnan alla?
– VW tarvitsee tunteisiin vetoavia autoja. Siksi esittelimme hiljattain Beetle Dunen.
Entä Sharanin kohtalo?
– Sharan on tärkeä malli Kiinassa, se on siellä erittäin rakastettu perheauto. Siksi haluaisin pitää kiinni siitä, mutta aika näyttää…
Olette ilmoittaneet keskittyvänne voimakkaasti VW:n voimalinjojen sähköistämiseen. Mitä tämä tarkoittaa?
– Haluamme, että ihmiset yhdistävät sähköautot automaattisesti Volkswageniin. Budd-e-konsepti on hyvä esimerkki siitä, mitä on luvassa. Siinä esitelty tekniikka luo pohjan VW:n tuleville sähköautoille. Kannattaa myös huomioida, että Budd-e tarjoaa matkustajille yhtä paljon tilaa kuin Multivan. Ja kun kerran sähköautoista puhumme, ensi syksynä on uuden sähkö-Golfin vuoro…
Ja samalla ilmeisesti uudistuu myös tavallinen Golf?
– Olemme esitelleet jo konseptiauton e-Golf Touch uudenlaisine ohjaamo- ja mittaristoratkaisuineen. Se näyttää suuntaviivoja seuraavaan Golfiin.
Myös ladattavat hybridit ovat ilmeisesti tärkeä osa VW:n tulevaisuutta. Kuten vaikkapa uusi Tiguan GTE?
– Kyllä. Esittelemämme konseptiauto antaa melko hyvän kuvan jo siitä, mitä on odotettavissa. 1,4-litraisen bensaturbon parina on kaksi sähkömoottoria: 40 kW tehoinen versio etuakselilla ja 85 kW versio taka-akselilla.
Katumaastureiden suosiolle ei taida näkyä loppua, kehityksen alla taitaa olla myös VW:llä useampi uusi malli?
– Tarjoamme tulevaisuudessa maasturiversion kaikissa tärkeimmissä kokoluokissa. Golf-pohjaisesta autosta olemme näyttäneet jo konseptin, ja tarvitsemme maasturiversion myös Polon kokoluokassa.