Eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtajan ja poliisiylijohtajan mielestä Washington Postin uutinen on syytä jättää omaan arvoonsa.
Eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtaja Mauri Peltokangas (ps.) kommentoi niukkasanaisesti yhdysvaltalaisen Washington Post -sanomalehden uutista Itämeren kaapelirikoista.
– Henkilökohtainen mielipiteeni kyseiseen uutiseen on, että se on yksi uutinen muiden joukossa. En lähde spekuloimaan Washington Postin uutisia, Peltokangas sanoi toimittajille eduskunnassa valiokunnan kokouksen jälkeen.
Lehti kirjoittaa eurooppalaisiin ja yhdysvaltalaisiin tiedustelulähteisiin nojaten, että Itämeren kolme kaapelirikkoa ovat olleet pikemminkin vahinkoja kuin Venäjän tahallisia vahingontekoja.
Lehden mukaan myös Suomen tiedusteluviranomaiset olisivat samaa mieltä siitä, että viimeisin kaapelirikko joulupäivänä vaikuttaisi olleen vahinko.
Suomalaiset ovat lehden mukaan kuitenkin sitä mieltä, että Venäjän poissulkeminen kokonaan voi olla mahdotonta.
Hallintovaliokunta piti tiistaina kokouksen Itämeren ajankohtaisesta turvallisuustilanteesta.
Valiokunta on sopinut noudattavansa kokouksen sisällön osalta vaiteliaisuutta. Peltokangas ei siksi kertonut, mitä yhdysvaltalaislehden uutisesta mahdollisesti kokouksessa keskusteltiin.
Valiokunnan kuultavana oli asiantuntijoita sisäministeriöstä, Rajavartiolaitoksesta ja poliisista.
Kokouksessa ajankohtaisesta tilanteesta kertoivat muun muassa poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki ja päällikkö, poliisineuvos Robin Lardot keskusrikospoliisista (KRP).
– Tutkinnanjohtaja sanoi hyvin, jätetään uutinen omaan arvoonsa, kommentoi Koskimäki STT:lle Washington Postin tietoja kokoukseen mennessään.
KRP:n tutkinnanjohtaja Sami Liimatainen totesi sunnuntaina Ylelle jättävänsä uutisen omaan arvoonsa.
KRP epäilee Eagle S -tankkeria Suomen ja Viron välisen Estink 2 -sähkönsiirtoyhteyden sekä useiden datakaapeleiden vaurioittamisesta joulupäivänä.
– Paatti on rannassa ja homma on viranomaisilla hallussa ja tutkinta jatkuu, kuvaili Peltokangas.
Hän sanoi luottavansa suomalaisiin viranomaisiin siinä, että tapaus joskus selviää. Hän ei ottanut kantaa siihen, kauanko asian selvittämisessä kestää
Kuuleminen valaisi asioita
Hallintovaliokunta kuuli nyt ensimmäisen kerran asiantuntijoita Itämeren turvallisuustilanteesta.
Peltokankaan mukaan valiokunta sai hakemansa vastaukset. Hänen mukaansa asiantuntijoiden kuuleminen valaisi asioita eri tavalla kuin julkisten uutisten varassa oleminen.
– Toivotaan, ettei tule uusia tapauksia. Jos ajatellaan, että tämmöinen yleistyy, niin onhan se huolestuttavaa, mutta kuten sanottua viranomaiset ovat asian päällä.
Eduskunta on parhaillaan istuntotauolla. Kevätistuntokausi alkaa 4. helmikuuta. Myös puolustusvaliokunta ja ulkoasiainvaliokunta ovat pitäneet ylimääräiset kokoukset Itämeren tilanteen takia.
Orpo: Joudutaan malttamaan mielemme
Pääministeri Petteri Orpo (kok) sanoi Washington Postin uutisesta kysyttäessä, että Suomessa viranomaiset tutkivat ja kertovat myöhemmin tutkinnan tuloksista.
– Tässä joudumme malttamaan mielemme vielä. Viranomaiset kertovat sitten, mihin he ovat päätyneet, Orpo kommentoi EU-vaikuttamisseminaarin yhteydessä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa tiistaina.
STT pyysi maanantaina haastattelua asiasta presidentti Alexander Stubbilta, mutta presidentin kanslian mukaan Stubb ei kommentoi.
Supo ei kommentoi
Washington Postin lähteiden mukaan kaapelirikot johtuisivat todennäköisimmin Itämerellä seilaavien laivojen huonosta kunnosta ja niiden miehistöjen kokemattomuudesta.
Eurooppalaiset turvallisuusviranomaiset sanovat jutun mukaan, että myös Suomen tiedusteluviranomaiset ovat samaa mieltä siitä, että viimeisin kaapelirikko joulupäivänä vaikuttaisi olleen vahinko.
Jutussa viitataan ilmeisesti supoon. Supo ei kommentoi lehden tietoja STT:lle.
Washington Postin mukaan tutkimuksissa ei ole noussut esiin viitteitä siitä, että vahingonteoista epäillyt laivat olisivat raahanneet ankkureitaan merenpohjassa tahallisesti tai Venäjän käskystä.
Washington Post viittaa jutussaan laivoihin Newnew Polar Bear, Yi Peng 3 ja Eagle S, joiden epäillään vahingoittaneen merenalaista infrastruktuuria Itämerellä.
Eagle S:n on arvioitu kuuluvan niin sanottuun Venäjän varjolaivastoon, jolla tarkoitetaan Venäjä-pakotteiden alaista rahtia kuljettavia omistussuhteiltaan epämääräisiä laivoja.
Lue myös: