MTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua Suomesta

Sähköpotkulautojen vuokrausyritykset saivat jännittää pitkään linjauksia uuden liikennevakuutuksen hintalapusta. Voin mukaan kesäkuussa voimaan astuva lainsäädäntö meinasi koitua vuokraustoiminnan kohtaloksi Suomessa. Käyttäjälle uudistus näkyy vuokrauksen hinnassa kenties jo kesällä. 

Kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kaikki yli 25 kiloa painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat sähköiset menopelit kuuluvat liikennevakuutuksen piiriin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän on ostettava tällaiselle kulkuneuvolleen liikennevakuutus. 

Laki koskee muun muassa valtaosaa sähköpotkulaudoista. Merkittävä osa Suomen kaupunkien kaduilla liikkuvista sähköpotkulaudoista ovat vuokrausfirmojen omistamia.

Yhteiskäyttöpotkulautojen kohdalla kuljettajan vakuuttamisvelvollisuus on vuokrausyrityksillä, joille uudistus tarkoittaa lisäkuluja. 

– Puhutaan isoista kustannuksista. Uskoisin, että tämä tulee näkymään kuluttajalle tavalla tai toisella, sanoo Tierin Suomen maajohtaja Elina Bürkland.

Tier ja Voi käyvät parhaillaan keskusteluja vakuutusyhtiöiden kanssa vakuutuksen hintalapusta. Lopullisia kustannuksia eivät siis vielä tiedä vuokrayritykset itsekään, vaikka laki tulee voimaan jo noin kahden viikon kuluttua.

Vuokrayrityksillä rajoitettu liikennevakuutus

Vuokrayritysten kohdalla uusi lainsäädäntö tekee kaksi poikkeusta. 

Ensinnäkin kaikki vuokrasähköpotkulaudat on vakuutettava painosta riippumatta. Tällä varmistetaan se, että Suomen kaduille ei päädy alle 25 kiloa painavia lautoja, joita vuokrausyritykset olisivat alkaneet tuomaan Suomeen säästääkseen vakuutuskustannuksissa.

– Tänne olisi tullut turvallisuusominaisuuksiltaan huonoimmat ja heppoisimmat laudat, joita suinkin markkinoilta löytyy. Eli ne vanhimmat mahdolliset, jotka ovat käyneet jo Pariisit, Lontoot ja Berliinit läpi, Bürkland toteaa. 

Voin ja Tierin tällä hetkellä käyttämät laudat painavat pääsääntöisesti yli 30 kiloa. 

Ei yhteydenottoa

Vuokratulla sähköpotkulaudalla ajaessaan kuljettajalla on myös rajatumpi vakuutusturva kuin muilla vakuutuksen piirissä olevilla välineillä. Rajoitettu vakuutusturva kattaa omat sairaanhoitokulut sekä mahdollisen toisen osapuolen henkilö- ja omaisuusvahingot. 

Vakuutusturvan ulkopuolelle jäävät muun muassa onnettomuuksista koituvat ansionmenetykset sekä kuntoutuskulut.

Bürklandin mukaan järjestely on lähtökohtaisesti toimiva ja kohtuullinen. Myös Voin yhteiskuntasuhdevastaava Hannu Oskala on uusiin pelisääntöihin tyytyväinen. 

Lainsäädännön valmistelusta vastasi sosiaali- ja terveysministeriö. Vuokrausyrityksille rajoitettu vakuutusturva ja vakuutusvelvollisuus painosta riippumatta räätälöitiin kuitenkin Oskalan mukaan vasta ensimmäisen lausuntokierroksen jälkeen. 

– STM:ssä lakia ruvettiin valmistelemaan ilman, että otettiin vuokrausyrityksiin yhteyttä, hän sanoo. 

Taustalla "mielenkiintoinen" EU-direktiivi

Oskalan mukaan lakiesitys tuli vuokrausyrityksille yllätyksenä viime vuonna. Kyseisen lakiesityksen pohjana oli EU-direktiivi, jonka tarkoituksena oli uudistaa ajoneuvon määritelmää EU-alueella. 

– Tämä EU:n direktiivi on itse asiassa hyvinkin mielenkiintoinen, Bürkland sanoo. 

Hänen mukaansa edelleen on epäselvää, oliko direktiivin tarkoitus edes koskettaa sähköpotkulautoja. Oskala ja Bürkland toteavat, että direktiivin idea yhtenäistää vakuutuslainsäädäntöä Euroopassa ei toimi Suomen kohdalla. 

Syynä tähän on Suomessa käytössä oleva liikennevakuutukseen sisällytetty kuljettajanpaikkasuoja, jonka vuoksi liikennevakuutus on Euroopan kattavin ja kallein. Lähes missään muualla Euroopassa vakuutus ei korvaa kuljettajalle itselleen aiheutuvia vahinkoja.

– Suuressa osassa Eurooppaa direktiivi ei tunnu missään, Oskala sanoo. 

Suomessa puolestaan direktiivi sellaisenaan olisi tarkoittanut käytännössä sitä, että vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla olisi kuljettajanpaikkasuojan vuoksi ollut yhtä kattava liikennevakuutus kuin esimerkiksi henkilöautoilla. 

– Jos me olisimme menneet tällä ehdotuksella, kustannukset olisivat olleet jäätävän paljon nykyisiä korkeampia, Oskala toteaa. 

– Ei se palvele ketään, että vakuutushintaa nostetaan tappiin autojen tavoin, sanoo myös Bürkland.

Toiminnan loppuminenkin lähellä

Sähköpotkulaudoilla tapahtuvien onnettomuuksien luonne oli Oskalan mukaan ministeriössä alkuun pahasti hakusessa. HUS-Akuutin väitöskirjatutkija Henri Vasaran mukaan yli puolet sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheuttavat ainoastaan lieviä vammoja.

Vasara kertoi toukokuun alkupuolella Viiden jälkeen -lähetyksessä, että tyypillisen sähköpotkulaudalla tapahtuvan onnettomuuden hoitokustannukset ovat noin tuhannesta kahteen tuhanteen euroon. 

– Nyt sitten tänä vuonna STM:ssä saatiin yhteistyön myötä ymmärrettyä tämä, Oskala sanoo. 

– Jos sähköpotkulaudoille olisi vaadittu sama vakuutus kuin autoille, se olisi voinut lopettaa Suomesta koko palvelun. Se olisi ollut aivan kohtuutonta, sillä potkulautojen ja autojen onnettomuustyypit eroavat niin paljon toisistaan, silti vakuutusyhtiöiden olisi pitänyt valmistautua joka vuosi sellaiseen miljoonien paukkuun, jota ei ikinä tapahdu.

Myös Tierillä katsotaan, että vakuutusyhtiöiltä tuskin olisi saanut kovin järkeviä tarjouksia direktiivin mukaisella lainsäädännöllä.

– Todennäköisesti emme olisi voineet jatkaa toimintaa samassa mittakaavassa. Olisi jäänyt ehkä muutama kaupunki jäljelle, Bürkland pohtii.

Hän sanoo, että pitkään näytti siltä, ettei minkäänlaista kompromissia välttämättä edes saavuteta. 

– Tätä liikennevakuutusta on jännitetty joulukuusta asti. STM:n puolelle on laitettu paljon tiedusteluja, että missä mennään. 

– Kiikun kaakun tämä tilanne on ollut kaiken aikaa, kun olemme valmistautuneet uuteen kauteen, emmekä ole olleet varmoja, minkälaisista kustannuksista on kyse. 

Promillerajat tarpeen

Uusimpien rajoituksien myötä päihtyneenä tapahtuvien onnettomuuksien osuus on Vasaran mukaan enää neljännes tai kolmannes kaikista onnettomuuksista sähköpotkulaudalla. 

Vuoden 2022 lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan lähes 90 prosenttia sähköpotkulautaonnettomuuksissa aiheutuvista kasvomurtumista tapahtui alkoholin vaikutuksen alaisena.

Vuokrausyritykset puoltaisivat promillerajojen käyttöönottamista.

– Voi on toivonut promillerajan asettamista hyvän tovin. Se olisi ollut hyvä saada samaan aikaan kuin tämä vakuutuskin, Oskala sanoo. 

–Meidän mielestämme tankojuopumuksesta tulisi säätää hallinnollinen sanktio tieliikennelaissa, silloin se olisi selkeä kertamaksu eikä rattijuopumukseen verrattava rikos, tankojuopon kohdalla vaikutukset kun lähestulkoon aina kohdistuvat vain omaan nassuun.

LähiTapiolasta kerrotaan, että sähköpotkulautojen kohdalla promilleraja olisi tärkeää vahinkojen ennaltaehkäisyn kannalta. Vakuutuksien kustannukset riippunevatkin paljon siitä, miten päihtyneenä ajamista ja siitä koituvien onnettomuuksien riskiä saadaan kitkettyä. 

Sekä Tier että Voi ovat ottaneet käyttöönsä joissakin kaupungeissa jo niin kutsutun reaktiopelin. Sen lisäksi Tier kertoo lisäävänsä jatkuvasti lautoihin automaattisia nopeusrajoituksia riskialttiille alueille. 

Lakiuudistuksen tavoitteena on, että Suomi säästää sairaanhoitokuluista, eikä lasku jää veronmaksajien harteille. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan tilastoja aiheesta ei ole vielä kerätty, mutta säästöt ovat todennäköisesti miljoonia euroja.

Lue myös:

    Uusimmat