Hallituksen askel kohti Viron veromallia sai täystyrmäyksen: "Käsittämätöntä keskellä koronakriisiä – tulisi Suomelle erittäin kalliiksi"

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kertoi hallituksen kehysriihi-infossa, että Suomi ottaa askelen kohti Viron veromallia selvittämällä yhteisöverokantojen eriyttämistä. Yritysvastuujärjestö ei ole tästä mielissään.

– On käsittämätöntä, että tällainen ehdotus on löytänyt keskellä koronakriisiä tiensä hallituksen kehysriihilinjausten joukkoon, Finnwatchin veroasiantuntija Saara Hietanen ihmettelee järjestön tiedotteessa.

Hallituksen mukaan yhteisö- ja osinkoverotukseen on tekeillä muutos, jossa yhteisöverokannat eriytetään yhtiön koko voiton ja yhtiöstä omistajille maksetun voiton osalta osalta vuoden 2022 toukokuun loppuun mennessä.

Tavoitteena on parantaa investointien ja kotimaisen omistamisen kannustimia.

Virossa yrityksiä verotetaan ainoastaan siitä voitosta, jonka yhtiö jakaa omistajilleen. Tämä malli tulisi Suomelle erittäin kalliiksi, Finnwatch varoittaa.

– Hallitukselta odotettiin hallitusohjelman mukaisia toimia veropohjan tiivistämiseksi ja aggressiivisen verosuunnittelun kitkemiseksi. Nyt ne loistavat lähes kokonaan poissaolollaan, Hietanen ihmettelee.

Finnwatch kertoo vaatineensa hallitukselta lisää veroja, muun muassa arvonnousuveron säätämistä, listaamattomien osakeyhtiöiden osinkoverotuksen ja väliyhteisölain korjaamista sekä kaivosveroa. 

– On täysin selvää, että koronapandemian jälkiä ja ekologista kriisiä voidaan hoitaa oikeudenmukaisesti vain tiiviillä veropohjilla ja progressiivisella verotuksella, Hietanen jatkaa.

Finnwatch suomii myös hallituksen turvekompromissia, jossa turveen polttoainekäyttöä koskevaa verotusta kevennetään.

– On hyvä, että tuotannosta luopumiseen on tarjolla tukea, mutta veronkevennys antaa ristiriitaisen viestin. Turpeesta hallituksessa riidan nostanut keskusta tekee turvetuottajille karhunpalveluksen, kun se yrittää yhä viestittää, että alalla olisi tulevaisuus. Päästökauppa toimii vihdoin tarkoituksensa mukaisesti ja ajaa huonoimmat polttoaineet marginaaliin, sanoo Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola.

Lue myös:

    Uusimmat