Hallitus ei juuri saa tukea polttoaineveron alentamiselle

VATT ehdottaa veron pitämistä ennallaan ja könttäsummapalautuksia suoraan kotitalouksille.

Hallituksen kaavailema polttoaineveron alentaminen ei ole ilmastotoimien näkökulmasta hyvä keino kompensoida kohonneita polttoainehintoja, koska alhaisemmat verot kasvattaisivat liikenteen päästöjä. Näin arvioi muun muassa Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa.

VATTin mukaan polttoainevero on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

VATT ehdottaakin, että vero voitaisiin säilyttää nykyisellä tasollaan ja jakaa sen sijaan menetettyä verotuloa vastaava summa palautuksina suoraan kotitalouksille. Könttäsummapalautus kohdistuisi sen mukaan myös enemmän matalatuloisemmille kotitalouksille kuin polttoaineveron alennus.

Hallitus on alentamassa polttoaineiden valmisteveroa noin 156 miljoonaa euroa vuoden 2024 alussa.

– Kompensointi polttoaineveron alentamisen sijaan könttäsummapalautuksen avulla tarkoittaisi jokaiselle asuntokunnalle noin 56 euron kompensaatiota, mikäli summa jaettaisiin tasan kaikkien noin 2,8 miljoonan asuntokunnan kesken, VATTin lausunnossa todetaan.

Lausuntokierros hallituksen esityksestä päättyi eilen.

Vaikea ennustaa

Polttoaineveron alentamisella hallitus haluaa etupainotteisesti kompensoida uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamisesta aiheutuvaa keskimääräistä pumppuhintojen nousua jo ensi vuonna. Jakeluvelvoitetta kiristetään hallitusohjelman mukaan vuosina 2025–2027.

Esityksessä valmisteveron alennuksen arvioidaan pudottavan bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta.

VATTin mukaan jakeluvelvoitteen kiristymisestä aiheutuvaa polttoaineiden hinnan nousua on vaikea ennustaa, koska hintavaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

Liikenteen tutkimuskeskus Verne vaatii lausunnossaan, että hallituksen tulee luopua ehdotuksesta. Sen mukaan ehdotettu polttoaineveron alennus ei edistä kestävien liikennemuotojen käyttöä ja kasvattaa päästöjä.

Suomen Yrittäjät puolestaan ymmärtää hallituksen ratkaisua, mutta huomauttaa tavoitteenaan olevan verotuksen painopisteen siirtäminen työn ja yrittämisen verotuksesta kulutuksen ja haittojen verotukseen.

Taustalla perussuomalaisten vaatimukset

Jakeluvelvoitteen noston kompensoinnista kuluttajille väännettiin pitkään hallitusneuvotteluissa. Perussuomalaiset on vaatinut, että ilmastotoimet eivät saa nostaa kansalaisten arjen kustannuksia.

Ennen vaaleja perussuomalaiset lupailivat, että bensan hinta ei nouse.

 

Lue myös:

    Uusimmat