Näin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"

10:01img
Onko polttoaineveron korotus tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä? Tätä mieltä on autoala.
Julkaistu 18.05.2021 15:26

Ville Järveläinen

Autoliitto on laskenut, miten polttoaineen verotukseen ehdotetut muutokset vaikuttaisivat bensalla tai dieselillä ajavan suomalaisen lompakkoon.

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamismahdollisuuksia selvittänyt työryhmä julkisti tänään 250-sivuisen raporttinsa. Raporttiin oman kannanottonsa julkaissut Autoliitto on tehnyt omat laskelmansa polttoaineverotukseen ehdotettujen muutoksen vaikutuksista.

– Korotuksen yhteydessä mainittiin muutosten olevan veroneutraaleja. Näin voi olla veronsaajan eli valtion näkökulmasta, mutta yksittäisen veronmaksajan kohdalla verotuksen muutos voi olla suuri. Veromuutosten vaikutukset riippuvat muun muassa siitä kuinka paljon ja millaisella kalustolla joutuu ajamaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Työryhmä ehdottaa verotuksen painopisteen siirtämistä ajoneuvoverosta polttoaineveroon siten, että bensiinin ja dieselin litrahintoihin tulisi 0,10 euron ja 0,11 euron korotukset. Arvonlisäveroineen muutos olisi 0,12 ja 0,13 euroa litralta. Ajoneuvoveroa alennettaisiin keskimäärin 110 eurolla vuodessa.

Lue myös: Työryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"

Autoliiton laskelmien mukaan keskiverrolla 6,5 litraa sadalla kilometrillä kuluttavalla bensiiniautolla polttoainekulut kasvaisivat 15 000 kilometrin ajosuoritteella 117 eurolla vuodessa ja 5,0 litraa satasella vievällä dieselautolla vajaat sata euroa.

Työryhmä ehdottaa myös dieselin alennetun verokannan poistamista, mikä nostaisi dieselpolttoaineen verotusta vielä 0,26 eurolla per litra eli arvonlisäverollista hintaa noin 32 sentillä.

Tätä korotusta kompensoitaisiin poistamalla käyttövoimavero, joka on keskimäärin noin 400 euroa vuodessa. Korotus söisi 5,0 litraa satasella kuluttavalla dieselautolla keskimääräisen käyttövoimaveron poistosta saatavan hyödyn noin 25 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella.

– Tämä muutos tekisi dieselautosta entistä kannattavamman vähäisillä kilometreillä ja lisäisi kustannuksia niillä, jotka joutuvat liikkumaan paljon omalla autolla, Nieminen laskee.

Muutosta arvioitava kokonaiskustannusten näkökulmasta

Liikenteen sähköistyminen sekä ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtavat työryhmän mukaan liikenteen verotulojen alenemiseen 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä, mikäli verotukseen ei tehdä muutoksia.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) kehottaakin pohtimaan, onko liikenteestä mahdollista kerätä tarvittava määrä veroja ilman, että taloutta ja ihmisten liikkumista häiritään liikaa.

– Vanhasen pohdinta on ihan aiheellinen. Puhtaaseen liikenteeseen siirtyminen aiheuttaa myös muiden kustannusten nousua. Biopolttoaineet ovat kalliimpia valmistaa ja liikenteen sähköistyminen tuo omat lisäkustannuksensa, Nieminen sanoo.

– Muutosta on arvioitava kokonaiskustannusten eikä vain verotuksen näkökulmasta. Suomen kaltaisen maan pitäisi tehdä liikkumisesta kilpailukykytekijä eikä kotitalouksien taloudellista toimeentuloa ja elinkeinoelämää kurjistavaa asiaa.

Lue myös: Valtiovarainministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – ministeri Vanhanen: "Kilometriverotuksen kokeilua selvitetään

Lähde: Autoliitto

Tuoreimmat aiheesta

Autot