Ennätys rikki! Noin joka neljäs syyskuussa myyty uusi auto oli ladattava: "Hankintatukea olisi tarpeen uudistaa"

2:09img
Onko sähköautoilu ihan tuttu juttu? Jos ei, tässä vinkit!
Julkaistu 02.10.2020 17:55

Ville Järveläinen

Suomessa ensirekisteröitiin syyskuussa 0,2 prosenttia vähemmän henkilöautoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Vaikka autokaupan koronakurimus on alkanut taittua, näkyy kevään ja alkukesän romahdus vielä syksynkin lukemissa. Sähköautojen ja ladattavien hybridien nousu oli kovaa.

Suomessa rekisteröitiin syyskuussa 8 424 uutta henkilöautoa. Se oli vain viitisentoista autoa vähemmän kuin viime vuoden syyskuussa, jolloin koronapandemiasta ei ollut vielä tietoakaan.

Koko vuonna uusia henkilöautoja on pantu kilpien väliin kaikkiaan 73 403 kappaletta. Tämä lukema laahaa 16,5 prosenttia viime vuodesta.

Käytettyjen henkilöautojen kauppa puolestaan oli syyskuussa 3,6 prosenttia vilkkaampaa kuin vuosi sitten. Kokonaismääräkin on tähän mennessä 0,4 prosenttia plussalla viime vuoteen verrattuna koronasta huolimatta.

Lue myös: Sähköä sinivuokoille: Suomen poliisi hankki 20 sähköautoa – rakentaa myös oman latausverkoston

Ladattavien autojen kysyntä kasvaa

Ladattavien autojen osuus syyskuun ensirekisteröinneistä oli ennätykselliset 24 prosenttia. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun töpselimallien osuus rikkoi 20 prosentin rajan. Koko vuoden osuus on asettumassa 18 prosenttiin.

Autoala arvioi, että ladattavien autojen myynnin kasvun taustalla on laajentunut mallivalikoima sekä syksyn aikana parantunut saatavuus. Osuuden kasvuun vaikuttaa sen mukaan myös poikkeuksellisen suuri uusien autojen kysynnän väheneminen.

– Ladattavien autojen toimitusajat ovat jonkin verran muita autoja pidempiä, joten nyt rekisteröidyt ladattavat autot on osin tilattu jo ennen koronatilanteen alkua, autoala kertoo tiedotteessaan.

Hankintatukea käytetty alle neljännes

Täyssähköautojen 2 000 euron hankintatuen kysyntä vilkastui hieman syyskuun aikana, kun sitä käytettiin noin 250 uuden täyssähköauton ostamiseen.

Vuosina 2018–2021 voimassa olevan tuen budjetista on syyskuun loppuun mennessä varattu vasta hieman alle neljännes.

Saksassa täyssähköautojen hankintatukea nostettiin elvytystoimena kesäkuun alussa enimmillään 9 000 euroon ja ladattavan hybridin hankintatukea enimmillään 6 750 euroon.

Ruotsissa täyssähköauton hankintaa tuetaan hankintabonuksella, jonka tasoa on päätetty nostaa ensi vuonna noin 5 700 eurosta noin 6 700 euroon. Ladattavien hybridien hankintabonus on enimmillään 4 300 euroa.

– Myös Suomessa sähköautojen hankintatukea olisi tarpeen uudistaa nostamalla tukitasoa ja laventamalla se myös ladattaviin hybrideihin, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta kertoo autoalan tiedotteessa.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Lue myös: Tässä on Volkkarin uusi takavetoinen sähkömaasturi – se kuuluisa vetokoukkukin kuuluu pakettiin

Tuoreimmat aiheesta

Autot