Hammashuollossa ketjut ostavat nyt pieniä yrityksiä melkoisella vauhdilla. Toimialalla on menossa iso murros, vahvistaa Oral Hammaslääkärit. Kelassa pelätään, että alan keskittyminen nostaa hintoja entisestään.
– Vaikka hammashoidon kela-korvaukset ovat puolittuneet viimeisen kahden vuoden aikana, niin silti isot hammasyritykset ostavat pienempiä. Tässä on potentiaalinen kysyntä, sillä väki vanhenee, kertoo tutkimusprofessori Hennamari Mikkola Kelan tutkimusosastolta.
Suurin syy toiveikkaisiin elinkeinonäkymiin on se, että yhä useammalla ikääntyvällä on hampaat. Ja ne tarvitsevat hoitoa.
– Tekohampaallisten vanhusten määrä vähenee, Mikkola jatkaa.
Kelassa keskittymistä ei nähdä hyvänä. Mikkola pelkää, että jos kilpailu vähenee, hinnat nousevat.
– Se voi olla hyvinkin todennäköistä, sillä tällä hetkellä hammashoidon hinnat ovat nousseet yleistä ansiotasoa nopeammin, sanoo Mikkola.
Mehiläisessä ei uskota, että kilpailu keskittyisi liikaa.
– Aina tulee olemaan terveitä pienempiä toimijoita, jotka toimivat hyvinä sparraajina isommille toimijoille, arvioi Mehiläisen suun terveydenhuollon palvelujen liiketoimintajohtaja Erkki Virta.
Käynnissä kiihkeä kaupanteko
Terveystalo aloitti suun terveydenhuollon puolella viime kesänä. Toimintaa on nyt yhdeksässä kaupungissa ja tavoitteena siintää 20 paikkakunnan verkosto.
– Suunterveys on osa kokonaisvaltaista terveydenhuoltoa. Me haemme aktiivisesti kontaktien kautta yrityksiä, hammaslääkäreitä, jotka haluaisivat myydä liiketoimintansa, sanoo Terveystalon suunterveyden palvelujohtaja Matti Nurminen.
Lääkärikeskus Mehiläinen on ostanut lähiaikoina yhdeksän hammassektorin yritystä ja lisäksi avannut viisi uutta hammashuollon vastaanottoa lääkäriasemiensa yhteyteen.
– Ei ole mitään syytä, miksi se hammashuolto jätettäisiin huomioimatta. Päinvastoin, se on tärkeä osa, ja me haluamme myös tämän osan pystyä palvelemaan.
Oral: Hoidon kustannukset kasvavat
Oral Hammaslääkärit on ostanut itselleen kymmeniä pienempiä yrityksiä tämän ja viime vuoden aikana.
– Toimialalla on iso murros käynnissä. Pienemmät toimijat myyvät asemiaan isommille ketjuille, koska hoidon kustannukset kasvavat ja hoitoteknologialta ja laitteistolta vaaditaan enemmän. Sitä myötä tarve suuremmille yksiköille jonkun verran kasvaa, sanoo Oralin liiketoimintajohtaja Jarno Huurinainen.
– Jatkuvasti tehdään uusia kauppoja. Ketjuumme liittyy koko ajan uusia asemia, jatkaa Huurinainen.
Mehiläinen: Vaatimukset korkeammalla kuin koskaan
Muutama vuosi sitten hammashoidossa havahduttiin siihen, että ala oli kovin pirstaleinen. Varsinkin isoimmat toimijat näkivät keskittämisessä potentiaalia. Mutta miksi alan osto- ja myyntiliike on juuri nyt niin kiihkeää?
– Menossa on Kantaan (Kansallinen terveysarkisto) liittyminen ja potilasjärjestelmän auditoinnit. Ne pitää tehdä tämän vuoden loppuun mennessä. Kanta-muutos vaatii aika suuria ponnistuksia. Varsinkin siinä kohtaa, kun pienet hammaslääkäriasemat, joissa ei välttämättä ole resursseja eikä tietotaitoa, ja täten palvelu joudutaan ostamaan ulkopuolelta, joutuvat miettimään, että olisiko nyt aika myydä yritys yritykselle, jolla tietotaitoa on, sanoo Terveystalon Nurminen.
Myös vaatimusten kiristyminen hankaloittaa pienten hammaslääkäriasemien tulevaisuutta.
– Suunterveydenhuollon vastaanoton lakisääteiset vaatimukset toiminnalle ja tiloille ovat nyt korkeammat kuin ne ovat koskaan olleet. Se tarkoittaa tietenkin sitä, että kun joku perustaa vähänkin isompaa uutta vastaanottoa, niin se maksaa puolesta miljoonasta miljoonaan euroon. Se on niin iso taloudellinen sitoutuminen, että tällaisia yksittäisi uusia vastaanottoja perustetaan todella vähän, jos käytännössä lainkaan, kertoo Mehiläisen Virta.