Rajavartiolaitos ja poliisi laskeutuivat Eagle S -alukselle tapaninpäivänä.
Rajavartiolaitoksen valmiusjoukot ja poliisin Karhu-ryhmä laskeutuivat Eagle S -alukselle tapaninpäivänä. Aluksen epäillään vaurioittaneen joulupäivänä Suomen ja Viron välisiä sähkökaapeleita.
Yle kertoo saaneensa harvinaisen haastattelun Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkojen johtajalta. Häntä kutsutaan erikoisjoukkojen radiopuhelinliikenteessä koodinimellä "Hauki1". Turvallisuussyistä Ylen jutussa hän esiintyy myös samaisella nimellä.
"Hauki1" kertoo haastattelussa, oliko öljytankkerille laskeutuminen turvallista ja miksi laskeutuminen päätettiin tehdä.
– Alus haluttiin viranomaisten hallintaan, hän sanoo.
Operaatio päätettiin toteuttaa hänen mukaansa helikopterista laskeutumalla, sillä kylmyyden ja aallokon lisäksi alukselle oli pitkä matka. Hänen mukaansa operaatio oli jokseenkin turvallinen.
– Olihan se köysilaskeutuminen tietysti poikkeuksellinen ja vaativa operaatio, mutta ei täysin ainutkertainen.
Lue myös: Eagle S -tankkeri pysyy takavarikossa – varustamon asianajaja: "Älä nyt tyhmiä kysy"
"Hauki1" ei paljasta millaisia operaatioita valmiusjoukkue on aiemmin toteuttanut köysillä laskeutuen.
Hän kertoo, että Rajavartiolaitoksen erikoisjoukoilla on viikoittain operatiivisia tehtäviä.
– Valmiusjoukkueet varautuvat Rajavartiolaitoksen vaativimpiin tehtäviin, joihin tarvitaan valmiusjoukkojen kykyä, "Hauki1" sanoo.
Näin on esimerkiksi silloin, kun valmiusjoukkue lähtee matkustaja-alukselle ottamaan kiinni aseen kanssa kulkevaa henkilöä.
Kun valmiusjoukko ei ole suorittamassa tehtävää, se harjoittelee.
– Harjoittelemme henkilökohtaisia taitoja kuten köysilaskeutumista, ja käymme ampumassa ampumaradalla.
Valmiusjoukot harjoittelevat myös muiden viranomaisten kanssa sotaharjoituksiin.
– Isommalla joukolla harjoittelemme sotaharjoituksina esimerkiksi aluksen valtaamista, "Hauki1" toteaa.