Öljytankkerin henkilökuntaa ja laivan varustamoa Caravellaa edustava asianajaja Herman Ljungberg ei ymmärrä käräjäoikeuden päätöstä.
Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -öljytankkerin takavarikko pysyy voimassa. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi hakemuksen takavarikon kumoamisesta.
Kumoamista oli hakenut asianajaja Ljungberg. Asianajaja kommentoi käräjäoikeuden päätöstä tuoreeltaan toimittajille.
– Älä nyt tyhmiä kysy, Ljungberg vastasi toimittajan kysymykseen siitä, millaisia ajatuksia käräjäoikeuden ratkaisu herättää.
Ymmärrättekö käräjäoikeuden päätöstä?
– En ymmärrä.
Eagle S:n asianajaja Herman Ljungberg perustelee, miksi pitää Suomen viranomaistoimia laivan kaappauksena:
0:26
Lue myös: Eagle S -öljytankkerin takavarikko pysyy voimassa
Asianajaja kehotti toimittajia tutustumaan niin YK:n merioikeusyleissopimukseen Unclosiin kuin Suomen rikoslakiinkin.
– Vetosin muun muassa Unclosin pykälään, jos toimittajat lukevat siellä. Niin kyllä ne aukeaa, mitä ne tarkoittavat. Kyllä ne myös ihmisoikeusasioita on. Ei vieraalta kansainväliseltä alueelta käydä nappamaassa ihmisiä.
Asianajajan mukaan aluksen päivävuokra on 56 000 dollaria.
– Jos takavarikko oli perusteeton, niin takavarikon hakija maksaa kulut.
Kysymyksiä on myös herännyt siitä, miten Ljungberg päätyi varustamon asianajajaksi. Noin kymmenen vuotta sitten Ljungberg edusti venäläistä varustamoa, jonka alus joutui auto- ja kuljetusalan liitto AKT:n työtaistelutoimenpiteiden kohteeksi Tornion satamassa.
– Vaimo ainakin tietää, että varustamo ja miehistö ovat syyttömiä. Koska tuskinpa ne olisi ottanut sellaista asianajajaa, joka yleensä häviää juttunsa.
Eagle S:n asianajaja Herman Ljungberg: "Tämä on ihan normaali merioikeudellinen tapahtuma, joka pääsi laukalle":
12:38