Honolululainen Lydia Kelley ei pitänyt Finnairin toiminnasta, kun lentoyhtiö kieltäytyi Kelleyn ja tämän sulhasen korvausvaateesta, kirjoittaa Orlando Sentinel.
Pariskunta halusi lentoyhtiön kattavan kulut, jotka heille koituivat eksyneiden matkalaukkujen omatoimisesta etsimisestä. Kun Finnair ei suostunut maksamaan kuluja, kirjoitti Kelley National Geographic Traveler -lehden asiamies Christopher Elliotille.
Kelleyn kirje ja Elliotin vastaus julkaistiin ainakin Orlando Sentinel- ja Chigaco Tribune -onlinejulkaisuissa.
– Minä ja sulhaseni lensimme vähän aikaa sitten Honolulusta Pariisiin Los Angelesin, Miamin ja Helsingin kautta. Lensimme Miamiin American Airlinesilla. Finnairin lento Miamista Helsinkiin oli myöhässä, ja myöhästyimme Pariisin-lennoltamme, Kelley kirjoittaa.
Pariskunta pääsi lopulta Pariisiin, mutta Kelleyn laukku ei saapunut sinne koskaan. Finnairilla ei ollut Kelleyn mukaan minkäänlaisia tietoja laukusta. Pari ilmoitti Pariisissa laukkujen kadonneen.
– Kahdeksan tunnin odottelun jälkeen päätimme etsiä laukut itse. Sulhaseni on eläkkeellä oleva poliisi, ja hän soitti yli 80 kansainvälistä puhelua. Hänen kyvyillään saimme laukut paikannettua.
– Sinnikkään soittelemisen jälkeen saimme selville, että American Airlines ei koskaan siirtänyt laukkuja Finnairin alihankkijalle Miamissa, Kelley selittää.
Viimeisen osion lentoyhtiö kattaa kulut?
Pariskunta paikansi laukut Miamiin, ja pyysi American Airlinesiä laittamaan ne seuraavalle Finnairin lennolle Helsinkiin ja siitä eteenpäin Pariisiin.
Kelleyn mukaan laukut toimitettiin heille seuraavana päivänä puolenpäivän aikaan.
– Pyysin Finnairilta 262 dollarin (noin 237 euroa) korvausta oheiskuluista. Lentoyhtiö kuitenkin kieltäytyi, koska olin heihin yhteydessä 21 päivää laukkujen saapumisen jälkeen. En tiennyt kyseisestä 21 päivän rajasta, Kelley kirjoittaa.
Kelly valitti Finnairin asiakaspalveluun, josta hänelle tarjottiin 70 euron etuseteliä, mikä Kelley ei pitänyt hyväksyttävänä vaihtoehtona.
– Finnair oli viimeinen osa lentoamme, joten se on vastuussa. Voitko auttaa meitä, Kelley lopettaa Christopher Elliotille suunnatun kirjeensä.
Finnair korvasi lopulta suuren osan kuluista
Elliot kirjoittaa vastauksessaan, että alunperin American Airlinesin olisi täytynyt toimittaa matkalaukut Finnairille, mutta myöntää Kelleyn olevan oikeassa siinä, että Finnairin piti toimittaa laukut Pariisiin – kuten se tekikin, päivän myöhässä.
Elliot kirjoittaa myös nähneensä hyvin erilaisia tapoja, joilla lentoyhtiöt hyvittävät matkatavaroiden myöhästymisen matkaajille: Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat käteistä rahaa, joilla matkaajat voivat ostaa hygieniatuotteita ja uusia vaatteita, toiset taas kieltävät kaiken vastuun.
– Otin yhteyttä Finnairiin teidän puolestanne. Lentoyhtiö suostui kattamaan 220 dollaria (noin 199 euroa) kuluistanne, Elliot päättää vastauksensa.
Elliotin mukaan pariskunta hyväksyi Finnairin tarjouksen.
Finnair kommentoi tapausta lyhyesti
Mtv Uutiset kysyi tapauksesta Finnairilta. Lentoyhtiö oli niukkasanainen, sillä se ei yleensä kommentoi yksittäisiä tapauksia.
Miksi Finnair korvasi laukkujen myöhästymisen, vaikka alun perin myöhästymisen syynä oli American Airlinesin toiminta?
– Jokainen korvausvaade käydään läpi yksilöllisesti ja arvioidaan tapauskohtaisesti asiakaspalvelutiimissämme, vastataan Finnairin viestinnästä.
Miksi Finnair ei kyennyt paikantamaan laukkuja kahdeksan tunnin aikana?
– Emme yleensä kommentoi yksittäistapauksia. Normaali käytäntö on, että saapuvasta aluksesta laukut siirretään lähtevään alukseen.
Onko matkustajien suositeltavaa yrittää etsiä itse kadoksissa olevia laukkujaan?
Ei. Lentoyhtiöillä on käytäntö jokaiseen skenaarioon. Jos niitä noudatetaan, ei laukkujen löytämiseen tarvita metsästämistä, vaan ne löytyvät 99 prosentissa tapauksista kommunikoimalla, kirjoitetaan Finnairin viestinnästä sähköpostin loppuun.