F1-sarjassa vuosina 2007–2013 kaikkiaan 111 GP-starttia ajanut Heikki Kovalainen näki kahdella McLaren-kaudellaan läheltä, miksi Lewis Hamilton on niin hyvä.
Kovalaisen ja Hamiltonin ensimmäinen yhteinen kausi 2008 päättyi tuolloin 23-vuotiaan britin ensimmäiseen maailmanmestaruuteen. Kovalainen ei pystynyt vastaamaan Hamiltonin vauhtiin vaan jäi MM-sarjassa seitsemänneksi.
Seuraavalla kaudella McLaren ei ollut likimainkaan Brawn GP:n ja Red Bullin tasolla, mutta Hamilton nappasi ynnä muut -sarjan voiton sijoituttuaan MM-pisteissä neljänneksi. Kovalainen oli vasta 12:s, ja hän sai tehdä kauden jälkeen tilaa tuoreelle maailmanmestarille Jenson Buttonille.
Kaksi yhteistä kautta ja lukematon määrä telemetriatunteja paljastivat Kovalaiselle Hamiltonin salaisuuden, sen, miksi britti on tänä päivänä jo kuusinkertainen maailmanmestari.
– Minulla oli vaikeuksia päästä hänen tasolleen jarrutuksissa. Hän osasi jarruttaa myöhemmin ja kovemmin, ja silti hän osui mutkan keskikohtaan ja pystyi ajamaan mutkasta ulos samalla tavalla kuin minä. Yleisesti ottaen hänen ajolinjansa olivat hieman kulmikkaampia kuin minun. Hän jarrutti myöhään ja kovasti ja käänsi autoa melko lyhyellä matkalla. Hänen ulostulonsa olivat melko suoria. Luulen, että tämä on syy, miksi hän on vuosien varrella pystynyt säästämään renkaitaan, Kovalainen sanoo Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa.
– Hän rasittaa renkaita vähemmän kuin muut, ja silloin kun hän rasittaa niitä, hän tekee sen optimaalisissa paikoissa. Minä tein mutkista melko pitkiä, se oli minun ajotyylini. Muistan McLaren-insinöörien sanoneen, että Fernandon (Alonson) ajotyyli oli hieman samanlainen, Kimin (Räikkösen) ja Mikan (Häkkisen) myös. Heillä kaikilla oli paljon vauhtia mutkissa, ja hekin tekivät niistä todella pitkiä. Lewis tulee mutkaan, jarruttaa myöhään, kääntää autoa jyrkästi ja pääsee suoremmin ulos mutkasta. Renkaaseen kohdistuu silloin vähemmän energiaa.
Hamiltonin taidot korostuvat Kovalaisen mukaan erityisesti hitaissa mutkissa.
– Kovavauhtisilla osuuksilla pystyin ajamaan hänen tasollaan. Se ei ollut niin vaikeaa. Mutta jarrutuksissa ja hitaissa mutkissa hän on todella hyvä, kun aerokuorma ei ole niin iso, jolloin auto liikkuu hieman enemmän ja kuljettaja ajaa mekaanisella pidolla. Hänellä on jonkinlaisia erikoissensoreita perseessään, koska hän pystyy hiipimään aivan siellä rajamailla, hieman muita edempänä.
Juontaja Tom Clarkson kysyi, onko Kovalainen mahdollisesti neuvonut tiedoillaan Hamiltonin tallikaverina nykyisin ajavaa Valtteri Bottasta. Kovalainen kiisti toimineensa minkäänlaisena neuvonantajana, mutta myönsi, että edellä kerrotuista asioista on käyty keskustelua suomalaisten välillä.
– Valtteri ei ole koskaan kysynyt minulta mitään. Jos hän kysyisi, voisin puhua hänen kanssaan. Puhuimme joitain kertoja kisojen jälkeen hänen ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan. Hän oli ajanut muutamia kisoja, joissa hänellä oli Lewisiä enemmän ongelmia renkaiden kulumisen kanssa. Hän ei pystynyt pitämään pehmeää rengasta samalla tavalla elossa kuin Lewis. Se taisi olla Bahrainin GP:n jälkeen, muistaakseni hänen ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan, kun juttelimme asiasta.
– Kerroin hänelle kokemuksiani Lewisistä. Sanoin, että kiinnitä huomiota siihen, miten Lewis jarruttaa ja miten hän ajaa hitailla osuuksilla, koska näillä osa-alueilla hän on todella vahva. Valtteri taisi olla samaa mieltä asiasta.