Helsingin käräjäoikeudessa käsitellään tänään Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -öljytankkerin takavarikon kumoamista.
Suullinen käsittely alkaa käräjäoikeudessa iltapäivällä puoli kahdelta.
Keskusrikospoliisi takavarikoi laivan lauantaina, kun se siirrettiin Porvooseen. Laivan henkilökuntaa ja varustamoa Caravellaa edustava asianajaja Herman Ljungberg jätti hakemuksen takavarikon kumoamisesta maanantaina. Ljungberg on syyttänyt viranomaisia aluksen kaappaamisesta.
Lue myös: Ulko- ja puolustusvaliokunta pitävät ylimääräiset kokoukset kaapelivaurioista
– Kiinnostaisi saada joku päätös (siitä), millä käskyllä tämä alus on kaapattu. Niin kauan kuin ei ole valituskelpoista päätöstä katson, että se on kaappaus, hän sanoi STT:lle puhelimitse maanantaina.
Myös Fingrid vaatii takavarikkoa
Eilen kantaverkkoyhtiö Fingrid ja Elisa kertoivat jättäneensä Helsingin käräjäoikeuteen hakemuksen öljytankkerin takavarikoinnista. Yhtiö kertoi tehneensä hakemuksen turvatakseen saatavansa Estlink 2:n vahingoista.
Lue myös: Fingrid vaatii Eagle S -öljytankkerin takavarikointia
Elisan osalta asian vahvisti STT:lle turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius.
– Tällä takavarikkohakemuksella pyritään varmistamaan meidän saatavat, eli tähän vahinkoon liittyvien kustannusten korvaaminen, sanoo Wallenius.
STT ei eilen illalla tavoittanut Fingridiä kommentoimaan sitä, miksi se hakee takavarikkoon laivaa, joka on jo takavarikossa.
Lue myös: Tarkastajat nousivat Eagle S:lle – tuoreet kuvat julki
Eagle S -öljytankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä. Sähkönsiirtokaapelin lisäksi vaurioita on neljässä Suomenlahdella kulkevassa telekaapelissa.