Keskusrikospoliisi tutkii Suomenlahden kaapelirikkoa törkeänä tuhotyönä ja tietoliikenteen häirintänä.
Helsingin käräjäoikeus käsitteli tänään Suomenlahden kaapelirikoksesta epäillyn Eagle S -tankkerin ankkurin kohtaloa. Keskusrikospoliisi sai nostettua ankkurin merestä loppiaisen jälkeen, mutta nyt laivan omistava Caravella-varustamo haluaa ankkurinsa takaisin.
Varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg kertoo MTV:lle, että oikeus ei lämmennyt varustamon vaatimuksille. Se piti takavarikon toistaiseksi voimassa.
– Tästä valitetaan tietysti ja aluksen takavarikosta on jo valitettukin, Ljungberg sanoo.
Ljungbergin mukaan varustamo on harkinnut aluksen hylkäämistä, jos takavarikko vielä pitkittyy ja lastin perille saanti viivästyy. Tässä tapauksessa laivaston miehistö kotiutettaisiin, ainakin ne, joita ei epäillä rikoksesta.
Ljungberg kertoo myös, ettei ole vieläkään päässyt tapaamaan miehistöä.
– Suoranaisesti kehotettiin olemaan menemättä miehistön tiloihin. Varmasti tuntevat olonsa hyvin turvalliseksi, koska siellä on jatkuva viranomaisten valvonta päällä, Ljungberg sanoi.
Keskusrikospoliisi tutkii kaapelirikkoa törkeänä tuhotyönä ja tietoliikenteen häirintänä. Itse laivan takavarikointia käsiteltiin Helsingin käräjäoikeudessa 3. tammikuuta. Oikeus hylkäsi varustamon vaatimukset ja piti takavarikon voimassa.
Ljungbergin esiintyminen median edessä takavarikkoasian tiimoilta herätti tuolloin runsaasti huomiota. Hän kutsui kaapelirikkoa "normaaliksi merioikeudelliseksi tapahtumaksi" ja luonnehti Suomen viranomaisten toimintaa laivan kaappaukseksi.
– Vaimo ainakin tietää, että varustamo ja miehistö ovat syyttömiä. Koska tuskinpa ne olisi ottanut sellaista asianajajaa, joka yleensä häviää juttunsa, Ljungberg sanoi tuolloin.