Helsingissä kipataan mereen lähes tuhat lumikuormaa joka päivä – jokaisella kippauksella veteen joutuu järkyttävä määrä muovia, roskaa ja jopa polkupyöriä

0:26img
Lumensulatuskone paljastaa: Näin paljon roskaa voi olla yhdessä lumikuormallisessa.
Julkaistu 09.02.2019 19:43
Toimittajan kuva
Terhi Romo

terhi.romo@mtv.fi

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Lumimäärä on ollut poikkeuksellisen suuri tänä vuonna – etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa tila lumen poistamiseksi alkaa loppua kesken. Helsingin kaupunki on ratkaissut tilaongelman kippaamalla lunta mereen, jonne päätyy jopa lähes 1 000 kuorma-autolastillista puhdistamatonta lunta päivässä.

Vaikka Lapissa lunta on paikoittain tavallista vähemmän, pääkaupunkiseutu on suorastaan hukkunut lumeen.

Helsingissä tilanne on ollut paikoittain jopa kaoottinen, sillä tila lumen hävittämiseksi on käynyt vähiin. Tilapuutteen lisäksi aurauskalusto on ollut todella koetuksella.

”Jos lumelle ei ole tilaa, niin jonnekin se pitää laittaa”

Suurin osa lumesta pyritään kuljettamaan lumenvastaanottopaikkoihin. Tilanpuutteen vuoksi Helsingin kaupunki hävittää lunta merityhjennyksen avulla Hernesaaren kärjessä.

Ylen saamien tietojen mukaan Helsingin kaupunki pitää tapaa tehokkaana ja se on tärkeä osa Helsingin keskustan sujuvaa liikennettä – ilman merityhjennystä tilanne voisi äityä katastrofaaliseksi.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Outi Setälä on hyvin tietoinen Hernesaaren kärjessä tapahtuvasta merityhjennyksestä.

Hän kertoo MTV Uutisille, että Hernesaari on tiettävästi ainoa paikka Helsingin alueella, jossa lunta kipataan suoraan mereen. Aiemmin lunta poistettiin mereen paikallisesti myös Vuosaaressa.

– Näin käy, jos on tosi paljon lunta. Jos lumelle ei ole tilaa, niin jonnekin se pitää laittaa. Tiedän, mistä se johtuu ja toivon, että siihen löytyisi lähiaikoina joku ratkaisu, Setälä toivoo.

Lumen mukana mereen päätyy kaikenlaista roskaa

Koska Hernesaaren eteläkärjessä sijaitseva lumenvastaanottopaikka on auki ympäri vuorokauden, Hernesaaressa on jatkuva rekkaliikenne.

Valtavien lumimassojen mukana mereen päätyykin roskaa ja muuta jätettä. Suomen ympäristökeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan lumessa on paljon asfalttia, tiemerkintämassoja, maalin jäämiä sekä rengaspölyjätettä.

– Tupakantumppi on yksi tosi paha ja yleinen (roska), Sykestä kerrotaan.

”Voi olla asioita polkupyöristä puliukkoihin”

Hernesaaren kärjessä on iso ongelma: lunta ei siivilöidä tai puhdisteta mitenkään, vaan lumi kipataan sellaisenaan mereen.

– Ei siihen (lumen puhdistamiseen) ole mahdollisuutta. Lumet kerätään suoraan kaivurilla kuormureihin ja kipataan niistä suoraan mereen.

– Silloin, kun sitä (lunta) ei käsitellä, siellä voi olla isojakin asioita polkupyöristä puliukkoihin, aurauskeppejä ja puujätettä, erikoistutkija Setälä muotoilee.

Mereen päätyy myös paljon rakennusjätettä rakennustyömaiden läheisyydestä. Myös muovi on yksi yleisimmistä ongelmajätteistä.

Lue myös: Espoossa lunta tuhoaa Suomen ainoa lumensulatuskone – 360 000 euroa maksava laite syö 400 litraa polttoöljyä tunnissa ja hävittää kymmenen kuorma-autokuormallista lunta

Lumen mukana ajelehtiva roska on laaja-alainen ongelma

Helsingin tiestöä hiekoitetaan paljon talviaikaan. Siksi kuutiollisessa lunta onkin useampi gramma pelkkää hiekkaa, joka mereen päätyessään muodostaa hiekkapatjan kippausalueelle.

Erikoistutkija Outi Setälän mukaan roskat eivät kuitenkaan jää hiekkapatjan päälle, vaan kulkeutuvat merivirtauksien mukana laajemmalle alueelle.

Siksi paikallisten haittavaikutuksien tutkiminen olisi turhaa, kun vaikutukset ovat huomattavan laaja-alaisempia.

– Kun lumi ja jää sulaa, kevyet ja kelluvat roskat lähtevät liikkeelle – mitä pienempi roska, sitä kauemmas se voi päätyä, Setälä selventää.

”Pahimmassa tapauksessa voi muuttaa merivirtausolosuhteita”

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Outi Setälä toteaa, että kaikki varmasti tietävät, millaisia ongelmia roskaamisesta, tässä tapauksessa puhdistamattoman lumen kippaamisesta mereen, voi käytännössä aiheutua.

Kyseessä ei ole ainoastaan esteettinen haitta, vaan roskaamisesta voi koitua ongelma merivesialueiden käyttäjille. Esimerkiksi veneilijät saattavat törmäillä isoihin roskiin, jotka voivat myös takertua kalastajien verkkoihin.

– Tietenkin eläimet voi takertua niihin (roskiin) ja jopa kuolla. Ja jos on tosi paljon roskaa, joka kertyy merenpohjaan, se (roska) tukahduttaa merenpohjan eliöyhteisön elintilaa tai vie sitä niiltä pois. Pahimmassa tapauksessa voi muuttaa virtausolosuhteitakin, Setälä kuvailee. 

Haittoja ei ole ainakaan vielä paikallisesti tutkittu, mutta ne ovat yleisesti todettuja ongelmia maailmalla.

Merityhjennykseen liittyvä ilmiö huolestuttaa

Moni helsinkiläinen on tietoinen siitä, että kaduilta kuljetettu puhdistamaton lumi kipataan mereen. Outi Setälän mielestä tilanne on huolestuttava: hän ei ymmärrä, miten asiaa voidaan pitää hyväksyttävänä.

–Jos kuorma-autollinen lunta kipataan mereen, se on ok. Mutta mitä, jos se kuorma-autollinen lunta sulatettaisiin niin, että siellä lavalla olisi vaan ne lumesta tulleet roskat, jotka kaadettaisiin mereen, olisiko se vielä ok, kun näkisi mitä sinne menee?

Helsingin kaupungin edustajat eivät halunneet kommentoida asiaa MTV Uutisille.

Lue myös: Lumikaaos on vallannut Suomen ja hankiennätykset paukkuvat – Helsinki-Vantaan ennätysvuotta 1966 ei kuitenkaan ole rikottu

Tuoreimmat aiheesta

Lumi