Helsinki kuskaa edelleen kantakaupunkiin sataneen lumen mereen Hernesaaren lumenkaatopaikalle. Jo vuosien ajan on selvitetty mahdollisuuksia merikaadon lopettamiseen, mutta toistaiseksi korvaavia vaihtoehtoja ei ole löydetty. Kaupunki on saanut kovaa kritiikkiä meren likaamisesta. Selvitysten mukaan lumikuormien mukana mereen päätyy tuhansia kiloja roskaa ja kymmeniä miljoonia mikromuovipartikkeleita.
Runsaslumisena talvena Helsingissä kuskataan yli 300 000 lumikuormaa vastaanottopaikoille. Niistä viidesosa päätyy mereen Hernesaaressa.
– Se on Helsingin pitkän aikavälin tahtotila, että halutaan luopua lumen merikaadosta. Tämä on imagohaittana Helsingille huomattava ja lumen mukana menee huomattava määrä roskaa, myös mikromuovia, mereen. Siitä ilman muuta halutaan eroon, mutta kantakaupunki on tiivis alue eikä ole vaihtoehtoja tälle vielä toistaiseksi olemassa. Toivottavasti niitä lähivuosina keksitään, toteaa Helsingin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.
"Valitaan vähiten huono vaihtoehto"
Jo vuosien ajan on etsitty vaihtoehtoja merikaadon lopettamiseksi, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin. Vaihtoehdot ovat kalliita tai aiheuttavat muita haittoja.
– Helsinki haluaa olla hiilineutraali 2035 ja jos tästä lumia kuljetettaisiin 10-20 kilometrin päähän kymmeniä tuhansia kuorma-autolastillisia, niin ei se kovin hyvin tätä tarkoitusta palvelisi. Se aiheuttaisi myös ruuhkia ja melua. Tässä pyritään valitsemaan monesta huonosta vaihtoehdosta vähiten huono, selittää Nikunen.
"Pohjaan painuva roska on paikallisesti haitallista"
Tänä vuonna uutta on mereen asennettu verkko, jonka pitäisi kerätä talteen isoimmat roskat. Selvitysten mukaan lumikuormien mukana mereen päätyy tuhansia kiloja roskaa ja kymmeniä miljoonia mikromuovipartikkeleita.
– Raskaampi roska painuu merenpohjaan ja on paikallisesti haitallista, mutta kevyempi muovi, mikromuovi, leviää kauemmas siitä lumenkaatopaikalta. Muovi on haitallista merieliöille, huomauttaa tutkimusprofessori Maiju Lehtiniemi Suomen ympäristökeskuksesta.
"Tylsää on Itämerta roskaannuttaa"
– Tylsää on Itämerta liata ja roskaannuttaa. Ilman muuta Itämeren suojelu on Helsingille tärkeä asia ja me pidemmällä aikavälillä halutaan eroon lumen kaatamisesta mereen. Varmasti pääsemmekin tästä eroon, uskoo Nikunen.
Ympäristöministeriön teettämän selvityksen mukaan lumen sisältämät haitalliset tai rehevöittävät aineet eivät pienien pitoisuuksien vuoksi aiheuta merkittävää riskiä meriympäristölle. Helsingin lisäksi mikään muu Suomen kunta tai kaupunki ei aja lumikuormia mereen.
– Eikä lunta ajeta mereen paljon muuallakaan Itämeren rannoilla. Kyllä tämä on vähän nolo juttu ainakin Helsingin ympäristöjohtajan näkökulmasta, tunnustaa Nikunen.
"Tämä jatkuu vielä usean vuoden ajan"
Vielä ei ole tiedossa, milloin lumen kippaaminen mereen loppuu.
– En uskalla sanoa vuotta. Kyllä tämä vielä usean vuoden ajan varmasti jatkuu. Itse ajattelen, että kun saadaan Helsingin kaukolämpöenergian tuotanto ilmastosystävälliseksi, niin sen jälkeen kaukolämmön ylijäämäenergialla voitaisiin sulattaa lunta ja johtaa se puhdistettuna mereen, visioi Nikunen.