Helsinki aikoo satsata lastensuojeluun rajaamalla asiakasmäärää avohuollossa ja sijaishuollossa kolmeenkymmeneen sosiaalityöntekijää kohden. Nyt jokaisella sosiaalityöntekijällä avohuollossa on noin 40 asiakasta. Sosiaalityöntekijöiden mielestä pienempi asiakasmäärä synnyttäisi luottamusta.
MTV Uutiset kertoi aiemmin, että lastensuojeluun liittyvässä tiedonvaihdossa on vakavia ongelmia. Katso video!
Kuntaliiton asiantuntijan mukaan pääkaupungin linjaus on esimerkillinen.
– Kyllä se siinä mielessä merkittävä päätös on, että päättäjiä myöten on ymmärretty lastensuojelun kuormitustilanne. Voi olla, että tälle Helsingin päätökselle tulee seuraajia. Uskon, että voi olla muita kuntia, jotka lähtevät tekemään samoin, ennustaa Kuntaliiton erityisasiantuntija Aila Puustinen-Korhonen.
Puustinen-Korhonen arvioi, että päätöksen toimeenpano vaatisi kymmeniä uusia sosiaalityöntekijöitä.
– Mitoitus on erittäin tehokas tapa vähentää sosiaalityöntekijän kuormitusta, mutta se ei vielä takaa sitä, että kaikki palveluja tarvitsevat lapset saisivat niitä. Helsinkihän tulee tarvitsemaan aika paljon sosiaalityöntekijöitä lisää. Pitäisi ratkaista vielä esimerkiksi rekrytointikysymykset.
2:12
Onnistuuko rekrytointi?
Sosiaalityöntekijöiden rekrytointiongelmat istuvat tiukassa. Tämän vuoden alussa yli 40 prosenttia lastensuojelua järjestävistä kunnista ja kuntayhtymistä ilmoitti Kuntaliiton selvityksessä, että heillä ei ole joko lainkaan sosiaalityöntekijän sijaisia tai niitä on täysin riittämättömästi.
– Vielä suurempi ongelma on saada sosiaalityöntekijöiden sijaisia, koska nykyisten säännösten mukaan sosiaalityöntekijän sijaisena voi toimia kelpoinen sosiaalityöntekijä tai sosiaalityötä opiskeleva. Opiskelijoita ei riitä kaikkiin sijaistarpeisiin.
Niin ikään Helsingin Malmin lastensuojelutoimistossa pelätään, että linjaus kariutuu rekrytointiongelmiin.
– Olen ollut niin kauan lastensuojelussa. Aina on ollut näitä parannusehdotuksia. Mutta toivon kuitenkin, että tämä tulisi, sanoo enemmän ruohonjuuritason työtä kaipaava sosiaalityöntekijä Anneli Pekkarinen.
Pienemmät asiakasmäärät lisäisivät luottamusta
Helsingissä lastensuojelun avohuollon asiakkaaksi päätyi pelkästään maaliskuussa yli sata uutta lasta. Asiakasmäärän rajaaminen kolmeenkymmenen per sosiaalityöntekijä lisäisi tuikitärkeää luottamusta.
– Eli nyt tämä on aika paljon tällaista toimistossa istumista ja dokumenttien tekemistä, päätöksien tekemistä ja puhelimen välityksellä yhteydenpitoa asiakkaisiin. Siinä ei sellaista luottamusta tule, arvioi Pekkarinen.
"Mielenterveyspalvelujen saatavuus erittäin heikkoa"
Kuntaliitossa muistutetaan, että järjestelmä työntää asiakkuuksia lastensuojeluun.
– Lastensuojelun tilannetta ei ratkaista pelkästään sisäisillä resurssoinneilla, sillä palvelujärjestelmä työntää lastensuojelun asiakkaita lasten ja nuorten psykiatriasta eli mielenterveyspalvelujen saatavuus on erittäin huonoa, kritisoi Puustinen-Korhonen.
– 50 prosenttia suomalaisista asuu kunnissa, joissa sijoitetaan lapsia usein sijaishuoltoon siitä syystä, että mielenterveyspalveluita ei ole saatavilla. Uudellamaalla ja Helsingissä on samat ongelmat, jatkaa asiantuntija.
Monissa kunnissa asiakkaita 50 - 70 per työntekijä
Kuntaliiton mukaan lastensuojelun asiakasmäärät per työntekijä vaihtelevat Suomen kunnissa 30 - 130 välillä.
– Meillä on aika paljon kuntia joissa asiakasmäärä on 50, 60 tai 70. Silloin se työmäärä on kyllä tosi suuri, kertoo Puustinen-Korhonen.
Lastensuojeluasiakkuus on vältettävissä
Malmilla muistutetaan, että lastensuojeluun päätyminen voisi olla usein vältettävissä.
– Ihan siis sekin, että meillä olisi päiväkodeissa riittävästi aikuisia näkemässä lasten tilanteita ja kouluissa riittävää resurssia reagoida lasten tarpeisiin ja opettajilla aikaa keskustella lasten ja huoltajien kanssa, kertoo lastensuojelun avohuollon johtava sosiaalityöntekijä Silja Remes.
Kaupunginhallituksen päätös vaatii vielä valtuuston siunauksen.