Joka seitsemännellä lastensuojelun sosiaalityöntekijällä on liikaa lapsia ja nuoria huolehdittavana, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Lakisääteinen enimmäismäärä on 35 asiakasta sosiaalityöntekijää kohti. Asiakasmäärien ylityksiä selitettiin pienissä kunnissa henkilövaihdoksilla tai sillä, ettei avoimia virkoja ole saatu täytettyä, THL kertoi raportissaan.
Iso asiakasmäärä johtaa kiireeseen ja siihen, ettei lasten ja nuorten tilanteisiin välttämättä ehditä kunnolla tutustua.
– Liian suuret asiakasmäärät vaikuttavat siihen, minkä verran lapsia ja nuoria voidaan kohdata ja auttaa sekä miten hyvin he pääsevät palveluihin, sanoi erityisasiantuntija Laura Holmi Lastensuojelun Keskusliitosta STT:lle.
– Jos lapsen asioista vastaava ammattilainen ei tunne lasta eikä luottamussuhde ehdi rakentua, se vaikuttaa lapsen saaman palvelun tasoon ja osallisuuden toteutumiseen, hän lisää.
Holmin mukaan jo lain puitteissa oleva 35 asiakasta on iso määrä. Työ on vaativaa, ja lapsen lisäksi mukana tulee myös hänen perheensä sekä esimerkiksi koulun ja terveydenhuollon henkilökuntaa, Holmi huomautti.
Lastensuojeluun on jonkin verran jonoja, ja Holmi epäilee, että tilannetta ehkä yritetään hallita pitämällä perheitä odottamassa lastensuojelun piiriin pääsyä.
Helsingin Sanomien mukaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ainakin sata lasta jonottaa lastensuojeluun ilman, että he ovat kenenkään sosiaalityöntekijän vastuulla.
Asiantuntija: Sopiva määrä olisi 25 lasta tai nuorta työntekijää kohti
Ensi vuoden alusta sosiaalityöntekijällä saa olla enintään 30 asiakasta. Sekään ei riitä, Holmi sanoi.
– Monen tahon aikaisemmin selvittämä ja suosittelema asiakkaiden enimmäismäärä on 25. Se olisi tavoiteltavaa, hän sanoi.
THL:n mukaan lastensuojelun sosiaalityöntekijöillä oli koko maassa marraskuussa keskimäärin 28 lasta asiakkaana.
Pohjanmaalla asiakasmäärä ylittyi suhteellisesti useimmiten: 54 prosentilla lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä oli enemmän kuin 35 asiakasta. Päijät-Hämeessä sama lukema oli 46 prosenttia. Satakunnassa taas yli kolmasosalla lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä oli liikaa asiakkaita.
Joillain alueilla asiakasmäärät ovat kohtuullisia. Vähiten asiakkaita sosiaalityöntekijöillä oli Etelä-Karjalassa, jossa yksi työntekijä huolehti keskimäärin 13 lapsen tai nuoren asioista.
Kyselyssä valtaosa harkitsi työpaikan tai alan vaihtamista
Isolta osin ongelma ratkeaisi, jos alalle saataisiin lisää työntekijöitä.
– Lukujen perusteella haasteellisin tilanne on niillä alueilla, joissa myös avoimia tehtäviä on eniten, kertoi THL:n erityisasiantuntija Martta Forsell, joka on yksi selvityksen tekijöistä.
Esimerkiksi Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä avoimia resursseja oli 20 prosenttia.
Lastensuojelun Keskusliiton ja Talentian tammikuussa julkaistun selvityksen perusteella jopa 97 prosenttia alan työntekijöistä koki työn kuormittavana ja jopa 72 prosenttia harkitsi työpaikan tai alan vaihtamista. Vain noin puolet vastaajista koki, että kriisitilanteessa ehtii tavata lasta ja nuorta riittävästi.
– Pitäisi voida houkutella riittävästi työntekijöitä hyvällä työhyvinvoinnilla, kilpailukykyisellä palkalla ja hyvällä johtamisella, Holmi sanoi.
– Ammattilaiset kokevat työnsä merkittäväksi, mutta heillä on eettistä arvoristiriitaa siinä, että he eivät ehdi tehdä työtään kunnolla. Täytettävänä on myös monia yhteiskunnallisia odotuksia.
Täydennetty juttuun 26.1. klo 11.48, että selvitys oli Lastensuojelun Keskusliiton ja Talentian.