Nissanilta huoleton haastaja tonniluokan pakukisaan

Julkaistu 08.11.2016 22:25
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Jokainen duunari sen tietää, työkalujen pitää olla kunnossa ja kestää. Nissan luottaa ainakin jälkimmäiseen, sillä se antaa uudelle tonniluokan pakulleen viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.

Tykkäsimme

  • tuplaturbon vahvasta väännöstä
  • kattavasta takuusta
  • mukavasta jousituksesta
  • moneen mukautuvasta mallistosta

Emme tykänneet

  • ei nelivetoa
  • ei automaattivaihteistoa
  • rajallinen moottorivalikoima

Suomeen marraskuu 2016
Hinta alk. 31 655 €

Primastar on kuollut, eläköön NV300. Nissan on tehnyt oman versionsa suositusta tonniluokan pakusta, joka on läheistä sukua saman kokoluokan Fiatille, Opelille ja Renaultille. Ulkoisesti tai edes ohjaamon suhteen autot eivät eroa radikaalisti toisistaan, mutta Nissanilla on valttina kattava viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Turvaan kuuluu myös viiden vuoden tiepalvelu. Huolettomuutta tuo myös 40 000 km tai kahden vuoden huoltoväli.

Teknavi pääsi lyhyesti auton rattiin Marokossa järjestetyssä koeajotilaisuudessa ja pikaisten maistiaisten perusteella Nissanilla on käsissään hyvät eväät voittaa markkinoita kilpailijoilta. NV300 on mukava työkalu, joka taipuu monenlaisiin tarpeisiin.

Enimmäkseen henkilöautolla ajavalle autotoimittajalle oli mukava yllätys huomata, miten... öh… mukava moderni pakettiauto voi olla. Ja näin pitäisikin olla. Henkilöautossa vietetään yleensä maksimmissaan pari tuntia arjessa, pakussa pitää viihtyä huomattavasti pidempiä aikoja ja matkoja.

Ajoimme lyhyen ja matalan eli peruskoriversion, jolla on mittaa viisi metriä. Ratin takana tätä ei tunne. 125-heppainen tuplaturbodiesel myös liikutti kahden hengen kuormalla ja reilun 500 kilon lastissa ollutta autoa yllättävän kevyen tuntuisesti. Etenkin moottorin alavääntö teki vaikutuksen. Lyhyet ja napakat vaihteiston siirrot vain korostivat henkilöautomaista ajokokemusta.

Galleria

MIKÄ Nissanin paku kivenkovaan tonniluokkaan, läheistä sukua Fiat Talentolle, Opel Vivarolle ja Renault Traficille.

KENELLE Taloudellista ja hyvällä takuulla varustettua työkalua tarvitseville. NV300 muuntuu moneen, joten se palvelee paitsi kuljetus- ja jakeluyrityksiä myös rakennusfirmoja, kiinteistöhuoltoyrityksiä sekä erilaisia pienasennusfirmoja, jotka tarvitsevat räätälöidympiä ratkaisuja.

AJETTAVUUS NV300:n ratin takana on helppo viihtyä. Ratti on sen verran pystyssä, että ajoasento on lähes henkilöautomainen. Ratti myös säätyy sekä korkeus- että syvyyssuunnassa. Ergonomiakin on kohdallaan. Ensivaikutelmalta ohjaamo on myös mukavan hiljainen. Matkustamisen mukavuutta korostaa lisää onnistunut jousitus, joka tasoittaa hyvin tien epätasaisuuksia.

SUORITUSKYKY Ajoimme 125-heppaisen version, jossa on kaksi turboahdinta. Niiden ansiosta kone vääntää todella iloisen vahvasti jo hyvin alhaisella kierrosluvulla, isompaa vaihdetta voi siis tuupata sisään vikkelään tahtiin. Tämä näkynee säästöinä tankilla käydessä. Moottori täyttää EU6-tason AdBlue-lisäaineen avulla. Vahvan moottorin ansiosta NV300 kantanee myös isomman kuorman mukisematta, koeajoautoissa oli lastia noin 500 kilon verran vakavoittamassa kulkua ja pitämässä perän tiukemmin tiessä. Koriversiosta riippuen NV300:n maksimikantavuus on 1 280 kiloa. Tarvittaessa auton perään saa kytkettyä maksimissaan 2 000 kiloa painavan jarrullisen peräkärryn.

TILAT Kuormatila vetää lyhyessä ja matalassa versiossa joko kolme eurolavaa tai kymmenen 2,5-metristä kipsilevyä. Kuormatila on myös 11 senttiä pidempi kuin Primastarissa. Ohjaamon ja kuormatilan väliin saa vielä luukun, joka mahdollistaa pidempien esineiden kuljettamisen: lyhyessä versiossa kulkevat näin 3,75-metriset esineet, ja pidemmässä versiossa mukaan mahtuun peräti 4,15 metriä pitkiä tavaroita – ei huono ratkaisu esimerkiksi LVI-firmalle. Kuormatilan tilavuus on pakettiautoversiossa mallista riippuen 5,2-8,6 m3. Jatketulla ohjaamolla varustetuissa versioissa kuormatila on 4 m3. Pimeää aikaa varten tavaratilaan saa LED-kattovalot. Ohjaamossa on myös hyvin säilytystilaa, etumatkustajien istuimien alla on säilytystilat vaikkapa työvaatteille ja suojakypärälle. Lisukkeilla kabiini muuntuu lisäksi helposti liikkuvaksi konttoriksi; eteen taittuva keskimatkustajan selkänoja muuntuu esimerkiksi kirjoituspöydäksi. Selkänojan sisällä on myös säilytyspaikka läppärille. Moderniin aikaan kuuluu myös se, että kojelaudan 7-tuumainen kosketusnäyttö synkkaa älypuhelimen kanssa.

MALLISTO Umpipaku, jatketulla ohjaamolla varustettu 6-paikkainen Crew Van tai enimmillään 9-paikkainen tila-autoversio Combi. Siinä on varaa mistä valita. Toki NV300:n voi myös pelkkänä alustaversiona. Pakettiautoversioon on tarjolla kaksi korikorkeutta ja -pituutta, muihin vain kaksi pituutta. Metrin levyisen liukuoven saa joko yhdelle tai molemmille sivulle ja taakse saa joko pariovet tai ylöspäin aukeavan luukun. Pariovet avautuvat 180 astetta. Moottori on kaikissa versioissa aina Renault-peräinen 1,6-litrainen diesel, josta on kolme tehoversiota: 95, 125 ja 145 hv. Pienitehoisemmassa on yksi ahdin, tehokkaammissa ahtimia on kaksi.

Nissan NV300
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. tuplaturbodiesel
Teho 92 kW (125 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500-2 500 r/min
0-100 km/h 11,9 s
Huippunopeus 174 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 999 mm, leveys 1 956 mm, korkeus 1 971 mm, akseliväli 3 098 mm
Omamassa 1 699 kg
Kuormatila 5,2 m3

Tuoreimmat aiheesta

Nissan