Pikkuauto hankki lihakset: Suomessa syntynyt Toyota GR Yaris tarjoaa 261 hevosvoimaa, säädettävän nelivedon sekä manuaalin – ja melkoiset äänet!

0:38img
Tässä on Suomessa syntynyt ja testattu Toyota GR Yaris
Julkaistu 10.01.2020 17:17

Ville Järveläinen

Toyotan mukaan uusi GR Yaris on puhdas urheiluauto. Ja jos totta puhutaan, eivät auton tekniset speksit ja muu varustelu tuokaan ensimmäisenä mieleen Yarista.

Kerroimme joulukuussa Toyotan täydentävän GR-mallistoaan kaikkien aikojen suorituskykyisimmällä Yariksella, kun GR Supran kaveriksi saapuu GR Yaris.

Japanilaisvalmistaja paljasti auton tänään perjantaina, mutta myyntiin se tulee vasta vuoden lopulla.

Lue myös: Supra saa pirullisen pikkuveljen: Toyotalta tulossa äreä GR Yaris – nämä pörinät on pakko kuulla!

Omanlaisensa Suomi-auto

Yaris-malliston huipulle sijoittuvassa kolmiovisessa mallissa on hyödynnetty Toyota Gazoo Racingin sekä Tommi Mäkinen Racing -tiimin suomalaisosaamista.

Toyotan WRC-tiimin kotiseuduilla Keski-Suomessa ajetut testikilometrit ovat hioneet GR Yariksesta auton, jota tullaan käyttämään myös Toyotan WRC-auton pohjana.

Lue myös: Toyota esitteli WRC-autonsa – tässä on Kalle Rovanperän uusi kilpuri!

Kireäksi viritetty

Toyota GR Yaris on jopa yllättävän aggressiivisesti muotoiltu pikkusportti, joka ottaa turboahdetusta 1,6-litraisesta kolmisylinterisestään 192 kilowatin eli 261 hevosvoiman edestä tehoa. Auton äänimaailmasta voit nautiskella tästä jutusta löytyvältä videolta.

Vääntöä on tarjolla 360 newtonmetriä, pakokaasuahdin on kuulalaakeroitu, ja kuusilovinen manuaali on suunniteltu nimenomaan GR Yarikseen. 

Auton nelivetojärjestelmä on säädettävä. Oletuksena 60 prosenttia tehosta välitetään eturenkaille ja 40 taakse. Sporttimoodissa jako on 30/70, ja ratamoodissa 50/50.

Nollasta sataan GR Yariksella ehditään 5,5 sekunnissa.

Myös jarrut on kehitetty urheilullista ajoa silmälläpitäen. Ne sisältävät halkaisijaltaan 356 millimetrin uritetut etujarrulevyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla.

Lisävarusteena saatava varustepaketti tuo ajettavuuteen vielä oman ulottuvuutensa lisäämällä varusteluun Torsen-tasauspyörästöt niin etu- kuin taka-akselille, erilaisen jousitusprofiilin sekä Michelin Pilot Sport 4s -renkaat 18-tuumaisilla vanteilla.

Kunnianosoituksena ikonista Celica GT Four -mallia kohtaan, löytyy GR Yariksen perästä GR-Four-tunnus.

Lähde: Toyota

Tuoreimmat aiheesta

Autot