Honda paljasti Geneven autonäyttelyn lehdistötilaisuudessa yhtiön näkemyksen menestyksellisestä tulevaisuudesta. Vuonna 2025 kaksi kolmasosaa Honda-autojen myynnistä Euroopassa tulee olemaan malleja, joissa on jonkintasoinen sähkömoottori voimanlähteenä. Suunnitelma on osa Hondan maailmanlaajuista sähköautostrategiaa.
Honda keskittyy Euroopassa ensin hybriditeknologiaan, joka koskee koko sen mallistoa. Ensimmäinen Hondan kaksoissähkömoottorilla varustettu hybridi tulee myyntiin vuonna 2018. Mallistoa laajennetaan myös lataushybrideillä ja sähköautoilla. Lisäksi viime vuoden lopussa myyntiin tuli Hondan Clarity Fuel Cell, joka edustaa Hondan näkemystä polttokennoautosta. Sen toimintamatka on Hondan sisäisten eurooppalaisen NEDC-normin mukaisten mittausten mukaan 700 kilometriä.
Galleria
Honda esitteli myös villin sähköautokonseptin NeuVin, joka ei odottele pysäköitynä, vaan tuottaa omistajalleen rahaa. NeuV tulee sanoista New Electric Urban Vehicle eli uusi sähköinen ajoneuvo taajamiin. Innoituksensa se on saanut tilastoista, joiden mukaan yksityisten omistajat ajoneuvot ovat pysäköitynä keskimäärin 96 % ajasta. Kun omistaja ei käytä autoaan, NeuV toimii automaattisesti yhteiskäytössä lähistöllä. Sen lisäksi NeuV voi myydä varastoimaansa energiaa sähkön kulutuksen huippuaikoina, ellei se ole kuljetustehtävissä.
NeuV on lisäksi varustettu tunnemoottorilla, jota Honda kutsuu nimellä HANA (Honda Automated Network Assistant). Moottori havainnoi kuljettajan päätösten takana olevia tunteita ja muuttaa käytöstään niiden mukaan. Oppimansa perusteella NeuV voi ehdottaa kuljettajalle uusia valintoja. NeuV säästää hermoja myös ahtaissa pysäköintipaikoissa. Autoon pääsee sujuvasti kokonaan aukeavan ja sivuun liukuvan kyljen ansiosta. NeuVissa on tilaa kahdelle matkustajalle ja hieman tavaratilaa. Lisäksi auton tavaratilassa on sähköskootteri Kick ’n Go lyhyimpiä siirtymiä varten. Skootterin latausta pidetään yllä automaattisesti sen ollessa tavaratilassa.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio