Japanissa satsataan tällä hetkellä voimakkaasti polttokennoteknologiaan, ja se näkyy kasvavana kiinnostuksena vedystä energiansa saavia polttokennoautoja kohtaan. Honda seuraa nyt Toyotan renkaanjäljissä ja tuo Clarity Fuel Cell polttokennoauton avoimeen myyntiin ensi vuonna. Honda kertoi suunnitelmistaan Tokion autonäyttelyssä.
Nyt myyntiin tuleva Clarity Fuel Cell on jatkokehitelmä vuosina 2008–14 rajoitetussa myynnissä olleesta FCX Claritystä. Uutta on se, että niin polttokennot kuin auton voimalinjakin on sijoitettu tavallisen auton tapaan moottoritilaan. Tällä on pyritty maksimoimaan tilat matkustamossa.
Teknologian kehittymisen näkee myös siinä, että polttokennojen hyötysuhde on kasvanut muutamassa vuodessa merkittävästi, eli polttokennot saadaan näin pakattua entistä pienempään tilaan.
Clarity Fuel Cellin polttokenno muuttaa vedyn ajon aikana sähköksi ja auton sähkömoottorista saadaan irti 177 hevosvoimaa. Täysin vetysäiliöin Claritylle luvataan yli 700 kilometrin toimintamatka. Tämä on selvä etu sähköautoihin verrattuna. Ja vetysäiliöt täyttyvät myös nopeasti, noin kolmessa minuutissa.
4,895 metriä pitkä Clarity on on iso sedan, ja mitoiltaan se on aika lähellä Toyotan juuri Euroopassa myyntiin tullutta Mirai polttokennoautoa. Honda on kuitenkin viisipaikkainen, kun Toyotassa on paikat vain neljälle matkustajalle. Ja vaikka auton ulkonäkö on aina mielipideasia, veikkaan, että aika monen silmään Honda näyttää aika nätiltä Toyotaan verrattuna.
BMW, Daimler, Honda, Hyundai ja Toyota ovat mukana EU:n rahoittamassa HyFIVE-projektissa, joka yrittää edistää polttokennotekniikan yleistymistä ja sen tarvitseman infrastruktuurin rakentamista Euroopassa.