Helsingin hovioikeus on tänään antanut merkittävän tuomion lennon viivästystä koskevassa asiassa. Hovioikeus katsoo, että lentoyhtiön on korvattava teknisestä viasta johtuva viivästyminen matkustajalle.
Kyseinen Finnairin lento Dubaista Helsinkiin oli myöhästynyt yli neljä tuntia vuonna 2009. Matkustaja vaati Finnairilta 600 euron korvausta viivästymisen vuoksi. Finnair oli kieltäytynyt korvauksesta vedoten poikkeuksellisiin olosuhteisiin.
Aiemmin käräjäoikeus oli päätynyt riidassa Finnairin kannalle ja hylännyt yksityishenkilön kanteen.
Hovioikeuden mukaan harvinaistakaan lentokoneen teknistä vikaa ei kuitenkaan voi katsoa poikkeukselliseksi olosuhteeksi, joka vapauttaisi korvausvelvollisuudesta.
Kyse oli siitä, että ilmanvaihtojärjestelmää säätelevän ulosvirtausventtiilin varsinainen järjestelmä ja varajärjestelmä menneet samanaikaisesti epäkuntoon. Vika oli korjattu vaihtamalla viallisen ulosvirtausventtiilin tilalle uusi laite.
"Hovioikeus katsoi, että vaikka vika oli sinänsä harvinainen, se oli liittynyt yhtiön tavanomaiseen lentotoiminnan harjoittamiseen sekä ollut luonteensa ja alkuperänsä vuoksi yhtiön tosiasiallisesti hallittavissa," hovioikeus toteaa tiedotteessaan.
Hovioikeus ratkaisi asian äänestämällä. Hovioikeuden jäsenistä yksi olisi katsonut, ettei lentoyhtiö ole korvausvelvollinen.