Helsingin hovioikeus katsoi tänään, että lentoyhtiön on korvattava teknisestä viasta johtuva viivästyminen matkustajalle vaikka kyse oli harvinaisesta viasta.
Kuluttajaviranomaisen mukaan päätös ei sinänsä ole yllättätävä, sillä se noudattaa EU:n ennakkoratkaisun linjaa.
Vuonna 2008 tehdyssä päätöksessä linjataan, ettei tekninen vika läheskään aina ole tarpeeksi poikkeuksellinen, jotta se eväisi matkustajalta oikeuden korvauksiin.
– Siinä rima sille, milloin tekninen vika on poikkeuksellinen olosuhde on asetettu jo aika korkealle ja tämä hovioikeuden päätös vahvistaa saman tulkinnan, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer.
Finnairin mukaan tänään tuomitussa tapauksessa kyse oli niin poikkeuksellisesta viasta, ettei yhtiö ollut velvollinen korvauksiin. Koneen illmanvaihtojärjestelmää säätelevän ulosvirtausventtiilin varsinainen järjestelmä ja varajärjestelmä olivat menneet samanaikaisesti epäkuntoon. Tämän vuoksi Dubain lento viivästyi neljä tuntia.
Jokainen tapaus arvioidaan erikseen
Toepferin mukaan tapaus piirtääkin rajaa sille, mikä määritellään poikkeukselliseksi tilanteeksi ja mikä ei. Lentoyhtiöt ja matkustajat ovat asiasta usein eri mieltä.
– Tämä näyttäisi näyttäisi viitavaan siihen, että edellytetään joko piilevää valmistusvikaa tai mahdollisesti ulkoista sabotaasia tai terroriteon tyyppistä tapausta, Toepfer sanoo.
Hän muistuttaa, että jokainen tapaus kuitenkin arvioidaan erikseen.
Harvinainen oikeustapaus
Useimmat lentoihin liittyvät korvaustapaukset ratkaistaan kuluttajariitalautakunnassa. Sinne tulleiden valitusten määrä on kasvanut viime vuosina.
Viime vuonna valituksia kirjattiin yhteensä 649. Tänä vuonna niitä on tullut jo 101.
– Siinä mielessä tämä on poikkeuksellinen tapaus, että nämä matkustajien ja lentoyhtiöiden riidat harvoin etenevät tuomioistuimiin saakka, Toepfer sanoo.
Finnair ei halunnut kommentoida asiaa tässä vaiheessa. Yhtiön mukaan hovioikeuden päätökseen ollaan petyneitä.