Data-analyytikko teki pro gradu -tutkielman, joka kertoo miten ikä ja ajetut kilometrit vaikuttavat auton arvoon. Hän todisti asian tilastotieteen keinoin ja tuli paljastaneeksi autokaupan todellisen luonteen, Helsingin Sanomat kirjoittaa verkkosivuillaan.
Data-analyytikko Niina Matikainen tutki pro gradu -työssään auton arvon kehittymistä data-analyysin avulla – hän siis etsi lainalaisuuksia suuresta tietomäärästä tiettyjen muuttujien avulla. Lähtökohtana Matikaisella oli luoda niin sanottu geneerinen malli, joka kertoo miten ikä ja kilometrit vaikuttavat auton arvoon keskimäärin.
– Aina puhutaan siitä, että auton arvo alenee todella paljon uutena. Halusin hakea tälle väitteelle todisteita, Matikainen sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.
Aineistona Matikainen käytti työnantajansa Autotalli.com-sivustoon viime vuoden aikana tulleita käytettyjen autojen myynti-ilmoituksia. Rajauksen jälkeen autoja oli 34 068 kappaletta.
– Rajasin aineistoa sen mukaan, että jokaiselle aineiston autolle löytyi luotettavasti sen alkuperäinen hinta uutena, Matikainen kertoo.
Muuttujina ovat auton hinta uutena, auton ikä ja ajetut kilometrit. Vuosittainen ajomäärä oli määritelty 20 000 kilometriin.
Uuden auton arvo alenee nopeimmin
Helsingin Sanomat kirjoittaa, että arvo alenee eniten silloin, kun auto on vielä melko uusi. Aluksi auton arvo alenee noin kymmenen prosentin vuosivauhtia, mutta yli viisi vuotta vanhojen autojen kohdalla auton arvo alenee vuodessa enää seitsemisen prosenttia.
Kun tietty määrä kilometrejä tulee täyteen, eivät lisäkilometrit enää vaikuta auton arvoon tutkimuksen aineiston mukaan. Auton arvo laskee jyrkästi 200 000 kilometriin asti, jonka jälkeen arvo alenee hillitymmin 400 000 kilometriin asti. Tämän jälkeen arvonaleneminen lähestulkoon pysähtyy.
– Tulkitsen, että on taloudellisesti järkevää ajaa se auto niin loppuun kuin mahdollista, jos korjauskulut vain pysyvät aisoissa, Matikainen sanoo.
Lähde: Helsingin Sanomat
---
0:35