Autoilu on tyyristä, eikä auto itsessäänkään ole erityisen hyvä investointi. Erityisesti uuden auton kohdalla suurin kustannus syntyy sen arvon alenemisesta.
Se, kuinka paljon auton arvo alenee vaikkapa vuosittain, riippuu monesta asiasta: muun muassa auton merkistä ja mallista, ajetuista kilometreistä, huoltohistoriasta... Autoista käytössä paljastuneet merkittävät ja kalliiksi tulevat tyyppiviat ja esimerkiksi käyttövoimakeskustelu voivat nekin muuttaa auton haluttavuutta ja vaikuttaa jäännösarvoon.
Vanha nyrkkisääntö, vaikkakaan ei koko totuus on, että ne autot, joita ostetaan eniten uutena, ovat haluttuja myös käytettynä. Kysyntä hidastaa arvon putoamista. Viime vuonna Suomessa kymmenen eniten ensirekisteröityä automerkkiä olivat Toyota, Volkswagen, Skoda, Volvo, Ford, Nissan, Opel, Kia, Mercedes-Benz ja Audi.
Toisaalta kauppasivustoilla kävijöitä kiinnostavat usein niin sanotut premiummerkit. Esimerkiksi Autotalli.comin sivuilla vuonna 2018 katsotuimmat merkit olivat Mercedes-Benz, Volvo, Volkswagen, BMW, Audi, Toyota, Ford, Skoda, Nissan ja Opel.
Autoalan Tiedotuskeskus käyttää jäännösarvoja laskiessaan mekaanista kerrointa, joka perustuu yleiseen autojen hintakehitykseen. Lähtökohtana on 33 000 euron auto, sillä se oli viime vuonna myydyn keskimääräisen auton hinta.
Vuoden kuluttua 33 000 euron auton hinnasta on jäljellä noin 86 prosenttia, kahden vuoden kuluttua noin 77 prosenttia ja kolmen vuoden kuluttua noin 68 prosenttia. Kolmivuotiaana keskimääräisen auton arvon pitäisi siis olla suuntaa-antavasti vähän yli 22 000 euroa.
Viisivuotiaana jäännösarvo on noin 53 prosenttia, eli auto on menettänyt arvostaan noin puolet.
– Taulukon arvot ovat suhteellisen päteviä 8–10 ikävuoteen asti, mutta sen jälkeen auton yksilölliset erot alkavat hallita hintaa enemmän kuin pelkkä ikä, kertoo erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta.
Laskelman autolla on kolmen vuoden ikään tultaessa ajettu keskimäärin 60 000 kilometriä ja viiden vuoden ikään tultaessa keskimäärin 90 000 kilometriä.
Leasingyhtiö Leaseplanin mukaan uuden auton arvo alenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, ja yli viisivuotias auto menettää arvoaan noin seitsemän prosentin vuosivauhtia. Auton arvon alenema voi viedä jopa tuplasti rahaa verrattuna polttoainekustannuksiin.