Johtava saksalainen talousoikeusasiantuntija pelkää, että maan vahva autoteollisuus torpedoi yritykset selvittää Volkswagenin päästöskandaali niin perusteellisesti kuin olisi tarpeen. Hänen mukaansa petokset ovat olleet VW:lla jo vuosia ”talon tapa”.
– Toisin kuin muilla saksalaisilla autonvalmistajilla, esimerkiksi Daimlerilla ja BMW:llä, VW:lla tämä on ollut systemaattista, Augsburgin yliopiston professori Thomas Möller vakuuttaa.
Hän muistuttaa, että 2000-luvun puolivälissä paljastui, miten konsernin johto maksoi luottamusmiehille ulkomaanmatkoja ja prostituoituja. Möller oli yksi niistä, jonka mielestä myös Volkswagenin ja Porschen sulautumisessa vuonna 2008, ja aivan erityisesti omistajaperheiden toiminnassa, oli suorastaan rikollisia piirteitä.
Talousoikeuden perinpohjin tunteva professori ei usko, että Euroopan suurin autonvalmistaja todella kitkee kyseenalaiset käytännöt.
– VW:lla ei ole riippumatonta hallitusta eikä siksi myöskään kunnollista valvontaa, Möller moittii.
Hän varoittaa, että myös Saksan vahva autoteollisuus tekee kaikkensa, jotta likaisimmat yksityiskohdat päästömanipulaatiosta lakaistaan maton alle.
– Onko teollisuudella halua puhdistaa pöytä niin perusteellisesti kuin olisi tarpeen? Epäilen, että ei.
Kuluttajat varovaisia
VW ei vielä virallisesti suostu myöntämään, että päästöskandaali olisi vaikuttanut myyntiin kotimarkkinoilla. Yksittäisten autokauppiaiden havainnot kertovat kuitenkin kuluttajien epäluottamuksesta ja varovaisuudesta.
– Meiltä ei kysytä Volkswageneita ja Audeja nyt samalla tavalla kuin ennen, käytettyjä VW-konsernin merkkejä yli 20 vuotta Augsburgissa myynyt Mehmet Emir sanoo.
Hän uskoo, että selitys on yksinkertainen.
– Olen varma, että ihmiset odottavat, mitä tapahtuu, kun autoja kutsutaan takaisin verstaille. He pohtivat, miten VW aikoo ratkaista tämän päästöongelman, Emir tähdentää.
Alustavien arvioiden mukaan yli 10 miljoonan dieselauton päästöarvojen peukaloinnista tulee VW:lle pahimmassa tapauksessa useiden kymmenien miljardien lasku. Pelkästään Yhdysvalloista on odotettavissa jopa 18 miljardin euron vahingonkorvausvaatimukset väärien päästöarvojen ilmoittamisesta.