Sadat yritykset perivät asiakkailtaan lainvastaisia puheluhintoja. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.
Vajaa vuosi sitten voimaan tulleen lain mukaan yritys saa veloittaa asiakasnumeroon soittamisesta 8,8 senttiä minuutilta tai kuluttajan liittymäsopimuksen mukaisen hinnan.
Lehden mukaan esimerkiksi tuotteen tilauksen peruva tai viallisesta tuotteesta reklamoiva asiakas voi joutua maksamaan jopa kymmenen kertaa enemmän.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo lehdelle, että lakimuutoksesta on yritetty tiedottaa yrityksille.
Kuluttajaliiton mukaan osa yritysten toiminnasta on puhtaasti tietämättömyydestä johtuvaa, osa piittaamattomuutta. Toisinaan ensisijainen numero piilotetaan verkkosivulla alimmaiseksi, ja tyrkylle laitetaan maksullisia numeroita.
HS:n mukaan esimerkiksi VR:n verkkosivulla maksullinen palvelunumero on yhteystietolistassa ensimmäisenä. Listan viimeisenä on edullisempi numero, josta voi tehdä esimerkiksi peruutuksen.