HSL palauttaa jo poistamansa rasistiseksi arvostellut mainokset – kampanjakasvot ihmettelevät "mielensäpahoittamista"

HSL poisti rasistiseksi arvostellun mainoksen 0:27
Tästä tapauksessa on kyse.

Helsingin seudun liikenne (HSL) palauttaa liikennevälineistä eilen poistamansa rasistiseksi arvostellut mainokset. Kampanjan kasvot kertovat olevansa turhautuneita siihen, että vähemmistöihin kuulumattomat ihmiset määrittelevät sen, mikä on rasismia.

HSL:n kampanjan taustalla on väärennetyillä matkalipuilla matkustavien määrän lisääntyminen. Väärennettyjä matkalippuja on alettu käyttää etenkin linja-autoissa, joissa lippu pitää näyttää bussikuskille.

– Meidän tarkoituksemme on ollut puuttua tähän ja kertoa siitä, että lipun väärentäminen on rikos. Haluamme muistuttaa myös siitä, millaiset seuraukset tällaisella toiminnalla voivat olla, HSL:n viestinnän asiantuntija Johannes Laitila kertoo MTV Uutisille.

"Mielensäpahoittaminen vääristä asioista on ongelma"

HSL poisti eilen Ihan lipun laitonta -kampanjan materiaalit liikennevälineistä saamansa palautteen takia ja keskustelun rauhoittamiseksi.

Palautteen antajat olivat kokeneet kampanjan rasistiseksi. Paheksuntaa herätti se, että kuvaan oli valittu tummaihoiset nuoret.

Mainoksessa esiintyneet vaikuttajat Ibrahim "Iba" Maza ja Abdirahman Keinaan puolestaan kertovat pitävänsä "mielensäpahoittamista vääristä asioista" ongelmallisena. Molybros-niminen vaikuttajakaksikko kommentoi asiaa sosiaalisessa mediassa.

– Olemme syvästi pettyneitä ja turhautuneita siitä, että vähemmistöihin kuulumattomat henkilöt ottavat itselleen oikeuden puhua puolestamme ja määritellä, mikä on rasismia, vaikuttajat kirjoittavat Instagram-tarinassaan.

– Tämä käytös vie äänen niiltä, jotka ovat kokeneet syrjintää ja rasismin vaikutuksia omakohtaisesti.

Kampanja jatkuu, materiaaleja työstetään

HSL:n Johannes Laitila kertoo MTV Uutisille, että Ihan lipun laitonta -kampanjan mainosmateriaaleja työstetään nyt niin, että niistä käy paremmin ilmi kampanjan konteksti, johon materiaali viittaa.

– Ettei tulisi väärinymmärryksiä, Laitila toteaa.

Päivitetyt mainokset pyritään hänen mukaansa saamaan takaisin liikennevälineiden näytöille mahdollisimman pian, ehkä jo tänä iltana.

– Kampanja on toki jatkunut tässä välissäkin netissä ja somessa.

Laitilan mukaan myös Mazan ja Keinaanin kanssa on keskusteltu asiasta niin eilen kuin tänäänkin.

– Heidän kanssaan halutaan jatkaa yhteistyötä, ja jatketaankin.

Muita HSL:n kampanjakasvoja ovat Nuppu Oinas ja Weksi.

Oikaisu 28. elokuuta kello 8.18: Alla olevassa artikkelin muokkauksesta kertovassa kohdassa kerrottiin aiemmin virheellisesti, että Johannes Laitila olisi HSL:n viestintäjohtaja, hän on HSL:n viestinnän asiantuntija. 

Artikkelia muokattu 27. elokuuta kello 18.49: Lisätty tieto siitä, että HSL palauttaa jo poistetut mainokset. Lisätty myös HSL:n viestinnän asiantuntijan Laitilan kommentit sekä päivitetty otsikkoa ja leipätekstiä uuden tiedon myötä.

Lue myös:

    Uusimmat