Pöllöraadissa käytiin läpi viime aikoina paljon puhututtanutta valtioneuvoston rasisminvastaista kampanjaa, joka lanseerattiin viime viikolla.
Monet ovat kokeneet "Me puhumme teoin" -kampanjan lässähtäneen jo alkumetreillä, mutta Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA:n pääsihteeri Rosa Meriläinen näkee asian toisin.
– Siellä on valtava määrä elinkeinoelämän ja kansalaisyhteiskunnan toimijoita, jotka aikovat toimia rasismia vastaan ja sehän on se, mikä merkitsee.
Helsingin Sanomien päätoimittaja Marko Junkkari kuvailee kampanjaa parodiaksi.
– Jos joku komediakirjoittaja olisi tämän kirjoittanut, tämä olisi liiankin epäuskottavaa.
Hänestä kampanjassa kaikki on mennyt alusta lähtien pieleen ja oman lisänsä tuo perussuomalaisten ivallinen suhtautuminen kampanjaan.
– He ovat kyllä taas potkineet pääministeriä oikein kunnolla takamukseen.
Perussuomalaisten naureskelu kampanjalle oli Meriläisen mielestä heti alkuun itsestäänselvyys.
– He saavat käyttövoimaa rasismista eivätkä toimi sitä vastaan.
MTV Uutisten uutispäätoimittaja Ilkka Ahtiainen huomauttaa, ettei vasemmisto ole täysin syytön kampanjan ympärille muodostuneeseen sirkukseen.
Oppositiopuolueista SDP, vihreät ja vasemmistoliitto ilmoittivat, etteivät osallistu kampanjaan, koska heille rasisminvastainen työ on arkipäivää.
Lue myös: Purra: Perussuomalaiset ovat mukana rasisminvastaisessa kampanjassa – "Osalla mediaa on kova halu"
Myös HSL:n kampanjasta kohu
Kohukampanjaksi on noussut myös HSL:n "Ihan lipun laitonta" -kampanja, jonka materiaalit vedettiin liikennevälineistä pois palauteryöpyn vuoksi.
Palautteen perusteella koettiin, että kampanja oli rasistinen, koska siinä esiintyivät tummaihoiset nuoret.
Mainoksessa nähty kaksikko on sosiaalisessa mediassa tunnettu Molybros-nimellä.
Tiettyjen korjausten jälkeen HSL kuitenkin palautti mainoksen uudelleen liikennevälineiden näytöille.
Junkkarin mukaan tämä on malliesimerkki siitä, että eri instituutiot ja firmat ovat hyvin herkillä pientenkin kohujen äärellä.
– Asiaa ei mietitä hetkeäkään. Selkeänä reaktiona on kampanjoiden peruminen ja varmuuden vuoksi anteeksi pyytäminen. Sen jälkeen vasta mietitään, että mitähän tässä oli, hän toteaa.