Kaupankäynti kiinalaisen maailman neljänneksi suurimman älypuhelinvalmistajan Xiaomin osakkeilla käynnistyi tänään ensimmäistä kertaa Hong Kongin pörssissä.
Samalla jatkuivat myös pettymykset Xiaomin pörssilistautumisessa. Kaupankäynti osakkeilla käynnistyi 16,60 Hong Kongin dollarin kurssilla eli 2,3 prosenttia alle osakkeiden 17 dollarin merkintähinnan listautumisannissa. Tästä osakkeet ovat toipuneet päivän kaupankäynnin aikana tämän artikkelin julkaisuhetkeen mennessä 16,84 Hong Kongin dollariin, mutta eivät ole ylittäneet listautumishintaa. Laajemmin Hong Kongin pörssi on ollut tänään hienoisessa nousussa.
Xiaomin 17 dollarin listautumishintakin oli osakkeita tarjotessa annetun 17-22 dollarin hintahaarukan alarajalla. Tällä hinnalla uudet sijoitukset Xiaomiin listautumisannissa ylsivät yhteensä noin 4 miljardiin euroon, ja Xiaomi arvostettiin listautumishinnalla noin 46 miljardiin euroon – karkeasti vain puoleen Xiaomin alkuperäisistä kunnianhimoisista tavoitelukemista. Osa vanhoista omistajista myi listautumisannin osakkeitaan. Xiaomin kassaan anti kerrytti kulujen jälkeen 23,97 miljardia Hong Kongin dollaria, noin 2,6 miljardia euroa.
Monissa arvioissa Xiaomin arvostus on nähty liian korkeaksi suhteessa sen pääasiassa laitteisiin perustuvaan, matalakatteiseen liiketoimintaan.
Xiaomin oli tarkoitus alun perin järjestää Hong Kongin listautumisen yhteydessä myös kiinalaisten osaketodistusten (CDR) myynti Kiinassa, mutta tämän osalta on eteen tullut viivästyksiä viranomaissyistä. Xiaomin oli odotettu keräävän Hong Kongin ja Kiinan yhteensä 10 miljardia dollaria. Nyt Kiinan osuus tästä on toteutumassa vasta listautumisen jälkeen.
Vaikka Xiaomin listautuminen ei ole täyttänyt kovimpia odotuksia, on Xiaomin tarina tähän pisteeseen huikea. Yhtiö on perustettu vasta vuonna 2010.
Xiaomi kasvatti viime vuonna liikevaihtoaan 67 prosenttia 114,6 miljardiin juaniin eli reiluun 15 miljardiin euroon. Xiaomin bruttokate parani edellisvuoden 10,6 prosentista 13,2 prosenttiin ja liikevoittoa se teki viime vuonna 10,7 prosenttia liikevaihdostaan, 12,2 miljardia juania eli noin 1,6 miljardin euron verran.
Xiaomin liiketoiminta kannatti siis varsin hyvin. Xiaomi on onnistunut parantamaan liikevoittoaan vakuuttavasti: liikevoittomarginaali on noussut 2,0 prosentista vuodelta 2015 vuoden 2016 5,5 prosenttiin ja viime vuoden 10,7 prosenttiin. Tosin raportoitua liikevoittomarginaalia parantavat raportoidut sijoitusten arvonnousut. Esimerkiksi vuoden 2017 raportoidusta 12,2 miljardin juanin liikevoitosta yli puolet, 6,4 miljardia juania, kertyi sijoitusten kirjatusta arvonnoususta. Xiaomin oikaistu ei-IFRS-tulos viime vuodelta oli 4,7 prosenttia liikevaihdosta.
Xiaomin liikevaihdosta noin 70 prosenttia tulee älypuhelimista. Muut älylaitteet ja tuotteet tuovat viidenneksen myynnistä ja loppu kertyy erilaisista internet-palveluista. Xiaomi toimitti viime vuonna 91,4 miljoonaa älypuhelinta, ja keskihinta oli 881 juania eli noin 115 euroa. Laitemyynnin bruttokate oli 8,7 prosenttia. Bruttokate kuvaa liikevaihdosta jäävää osuutta tuotteen valmistus- ja toimituskulujen jälkeen, mutta siinä ei huomioida tutkimus- ja tuotekehitys-, myynti- ja markkinointi- tai yleiskuluja. Internet-palveluissa Xiaomin bruttokate oli 60,2 prosenttia.
Vuoden lopussa Xiaomin MIUI-ohjelmistolla oli yli 170 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
Xiaomi on noussut viime aikojen vauhdikkaan kasvun myötä maailman 4. suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Samsungin, Applen ja Huawein jälkeen. Vuosi 2017 oli Xiaomille erittäin vahva vuoden 2016 oltua sitä ennen vaikeampi välivuosi kasvussa. Xiaomin viime aikojen kasvusta merkittävä osa on syntynyt Intiassa, jossa Xiaomi on nyt älypuhelinten markkinajohtaja.
Parhaillaan Xiaomi laajentuu vauhdilla erityisesti Euroopan markkinoilla. Tutkimusyhtiö Canalysin mukaan Euroopassa Xiaomi ylsi alkuvuonna tammi-maaliskuussa myös jo markkinaneloseksi 2,4 miljoonan älypuhelimen toimituksilla, joilla irtosi 5,3 prosentin markkinaosuus. Xiaomi yli kymmenkertaisti Euroopan älypuhelintoimituksensa vuotta aiemmasta.