Yksi merkki koronapandemian jälkeisestä normaaliin palaamisesta Yhdysvalloissa ovat räjähdyksen omaisesti kasvaneet kondomien myyntitilastot, kertoo CNN. Myynnin aiempaa hiipumista selittävät pandemian lisäksi myös muut tekijät.
Yhdysvalloissa väkeä ollaan rokotettu ripeään tahtiin ja rajoituksia ollaan hyvää vauhtia purkamassa. Tämä lisää myös luontaisten viettien tyydyttämistä, kun ihmisiä pääsee jälleen tapaamaan vapaammin ja sosiaalista elämää on enemmän.
CNN:n mukaan kondomien valmistajat ovat päässeet nauttimaan myyntitilastojensa huimasta kasvusta.
Kondomien myynti kasvoi neljän viikon seurantajakson aikana (18. huhtikuuta asti) 23,4 prosenttiyksikköä. Yhteensä kaikkien valmistajien kondomeja kaupattiin 37 miljoonan dollarin edestä maanlaajuisesti seurantajakson aikana.
– Tämä vuosi näyttää lupaavalta kondomien myynnin suhteen. 18-24-vuotiaat hädin tuskin malttavat odottaa, että saavat sosiaalisen elämänsä takaisin, sanoi Trojan kondomeja valmistavan Church&Dwight yhtiön markkinointipäällikkö Britta Bomhard jo tammikuussa.
Pandemia ei ole ainoa syy myynnin aiempaan hiipumiseen
Toisaalta kondomimyynnin aiempaa laskua ei selitä pelkkä koronapandemia. Koronavuonna 2020 kondomimyynti tipahti 4,4 prosenttia koko maassa.
Myyntiluvut putosivat alaspäin myös ennen pandemiaa: vuonna 2017 pudotusta oli 2,4 prosenttia ja 2018 3,4 prosenttia.
Kondomeja valmistavat yhtiöt kertovat, että Yhdysvalloissa on nykyään pienempi populaatio 18-24-vuotiaita, kuin aiemmin.
Lisäksi löytyy paljon muitakin ehkäisyvaihtoehtoja ja HIV ei kylvä kauhua enää niin paljon kuin ennen.
Myös seksin harrastamisen suosio on laskenut Yhdysvalloissa yleisellä tasolla vuosien 2000 – 2018 aikavälillä. Tämän tietää kertoa Indianan yliopiston ja Ruotsin karoliinisen sairaalan yhteistyössä julkaisema tutkimus, jonka mukaan seksin harrastaminen on vähentynyt eniten nuorten miesten keskuudessa. Asiaan vaikuttavat myös sosiaalinen media ja aikuisiän kynnyksen viivästyminen.