Hullusta F1-kisasta 10 vuotta – Winkelhock: "Se oli urani tähtihetki"

17.90010366
Julkaistu 23.07.2017 12:18

MTV SPORT

10 vuotta sitten nähtiin saksalaiskuski Markus Winkelhockin tähtihetki F1-sarjassa, kun Saksan GP:n ensimmäisellä kierroksella sadekuuro sekoitti pelin.

Winkelhock, 37, on yhä modernin F1-sarjan ainoa kuljettaja, joka on startannut viimeisestä lähtöruudusta ja johtanut silti kilpailua. Hän on myös historian ainoa kuljettaja, joka on samassa GP:ssä startannut viimeisenä ja ensimmäisenä. Winkelhock muistelee nyt kymmenen vuoden takaisia tapahtumia saksalaisessa Motorsport Magazin -lehdessä. 

- Uskomatonta, että siitä on jo kymmenen vuotta. Tuntuu, kuin siitä olisi vasta 3-4 vuotta. Mietin niitä tapahtumia aika usein, Winkelhock toteaa lehdessä. 

Winkelhock sai heinäkuussa 2007 pikakomennuksen Spyker-tallin kisakuskiksi kauden 10. osakilpailuun Saksan Nürburgringille hollantilaiskuski Christijan Albersin lähdettyä tallista.


Aika-ajot eivät sujuneet Winkelhockilta: hän jäi lähtöruudukon hännille. Se osoittautui kuitenkin saksalaiskuskin onneksi, sillä sadekuuro yllätti sunnuntain kisan lähdössä ja Winkelhock oli ainoana hakenut välikelin renkaat. 

- Sääennusteita katsoessani totesin, että "Voi veljet! En ole ikinä ajanut F1-autolla märällä radalla, en edes harjoituksissa". Minulla ei ollut mitään käryä, miten minulle kävisi, Winkelhock tausoittaa. 

- Lämmittelykierroksella sanoin tiimiradiossa, että visiirissäni on vesipisaroita. Meni muutama sata metriä, enkä saanut vastausta. Luulin jo, ettei viestiäni oltu kuultu, kunnes viime hetkellä Mike Gascoyne kutsui minut varikolle. Kun starttasin varikolta, rata oli aivan kuiva. Vesisade yllätti kolmen mutkan jälkeen, mikä pelasti tilanteen. Välikelin renkaat olisivat tuhoutuneet jo yhdellä kierroksella kuivalla radalla, Winkelhock jatkoi.

Sateen yltyessä kaikki muut kuljettajat menivät avauskierrokselta varikolle vaihtamaan renkaita, ja nuori saksalainen nousi kärkipaikalle. Parhaimmillaan hänen johtoasemansa oli reilut puoli minuuttia. Sade kuitenkin yltyi sen verran pahaksi, että turva-autotilanteen jälkeen kisatuomaristo keskeytti kisan hetkeksi. Uusintastarttiin Winkelhock lähti paalupaikalta.

- Kun tiimi ilmoitti, että olen P1 (kärkipaikalla), luulin sitä virheeksi. Vasta kun uusintastartissa kaikki muut autot olivat takanani, uskoin tilanteen todeksi, Winkelhock  kuvailee.

Spyker-tallin uusi taktikointi renkaiden kanssa ei onnistunut: talli vaihdatti saksalaiselle täyden sadekelin renkaat toivoessaan sateen pahenevan. Toisin kuitenkin kävi, ja Winkelhockin johtoasema kesti yhteensä vain kuusi kierrosta. Lopulta Winkelhockin kisa päättyi keskeytykseen tekniseen vikaan 15. kierroksella.

Edes GP:n johtoasemassa ajaminen ei kuitenkaan avittanut Winkelhockia säilyttämään kisakuskin pestiä, sillä seuraavaan kisaan Spyker vaihtoi hänet japanilaiskuski Sakon Yamamotoon. Lyhyeksi jääneen F1-uransa jälkeen Winkelhock on ajanut erinäisissä koppiautosarjoissa.

- Tuo F1-kisa oli ehdottomasti urani tähtihetki. Jos nuo tapahtumat olisivat olleet elokuvan käsikirjoituksessa, sitä ei pidettäisi realistisena. Tiesin, että en Spykerillä voita kisaa, sillä olimme kärkeä 2,5 sekuntia hitaampia per kierros, Winkelhock summaa Motorsport Magazin -lehdessä.

Tuoreimmat aiheesta

F1