Sergio Pérezin ensimmäisestä GP-viikonlopusta Red Bull -kuljettajana oli tulla pannukakku, mutta meksikolaiskuljettaja onnistui pelastamaan debyyttinsä uudessa tallissa.
LUE MYÖS: Bahrainin GP:n topit ja flopit: F1-kohukuski on nyt täysin väärässä paikassa – Lewis Hamilton teki erikoisen ihmeen
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen antautui taistellen – lapsuudensankareitaan metsästänyt Yuki Tsunoda teki heti vaikutuksen: "Kopioin Alonson ajamista"
11. lähtöruutuun aika-ajoissa jääneen Pérezin auto hyytyi Sakhirin radan varteen jo lämmittelykierroksella. Kun muut autot palasivat lähtöruudukkoon, RB16B seisoi paikallaan 12. mutkan jälkeen aukeavalla lyhyellä suoranpätkällä.
Kilpailunjohto viestitti kuljettajille, että edessä olisi toinen lämmittelykierros. Samaan aikaan ratavirkailijat olivat jo valmiina työntämään Pérezin auton aitojen taakse piiloon.
Mutta kuin ihmeen kaupalla ratin näyttötauluun ilmestyi Red Bull Racingin logo. Pérez hätisti ratavirkailijat pois auton kimpusta ja sai sen uudelleen käyntiin. Hän kurvasi matkaan, ja starttasi hetkeä myöhemmin kilpailuun varikon portilta.
Aiemmin sunnuntaina Red Bull oli vaihtanut Pérezin autoon akun ja elektroniikkaohjausyksikön, kun auton lähettämässä datassa oli havaittu epäjohdonmukaisuuksia. On epäselvää, vaikuttiko tämä lämmittelykierroksella autoon iskeneeseen vikaan.
Minkäänlaista ennakkovaroitusta sen paremmin Pérez kuin Red Bull -insinöörit eivät kuitenkaan saaneet, vaan virrat katosivat kertalaakista.
Pérez oli hetken täysin yksin. Kun autossa ei ollut virtaa, hänellä ei ollut myöskään radioyhteyttä varikkomuurille.
– Olin jo hyppäämässä ulos autosta, kunnes yhtäkkiä kuulin urheilujohtaja Jonathan Wheatleyn äänen. Käynnistin auton ja jatkoin, Pérez selvitti motorsport.comin mukaan.
Tallin pääinsinööri Paul Monaghan sanoi tallin olevan vaikuttunut siitä, miten Pérez onnistui pelastamaan tilanteen, vaikka se näytti epätoivoiselta. Lisäksi on muistettava, että Pérez vasta opettelee uuden autonsa metkuja.
– Kaikki virrat katosivat. Sergiolla oli malttia, niin kuin silloin, kun tietokoneessa menee jokin pieleen; täytyy katkaista virrat ja käynnistää uudellen, Monaghan sanoi Motorsportin mukaan.
– Ohjauspyörä heräsi takaisin eloon, hän käynnisti moottorin, ajoi kierroksen loppuun, tuli varikkosuoralle, odotti muita ja starttasi kisaan varikon portilta.
Tämän jälkeen Pérez ajoi koko kilpailun ilman teknisiä ongelmia.
– Tällaisten epämääräisten vikojen kohdalla käy usein niin, että auto toimii sitten virheettömästi läpi kisan. Hän itse toimi upealla tavalla: ei turhautunut, ei menettänyt motivaatiotaan vaan teki työnsä ja nousi kohti kärkeä. Hän saavutti meille isot pisteet. Luojan kiitos hänellä on malttia. Emme voineet antaa hänelle toimintaohjeita, ja sitten hän tekikin sen kaiken ihan itse.
Pérez nousi lopputuloksissa komeasti viidenneksi.