Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittävä

MTV Uutisten teoriakoetestin sanalliset kysymykset riittävästä turvavälistä sekä oikeasta toimintatavasta takapuskurissa roikkuvien suhteen osoittautuivat haasteellisiksi.

Julkaisimme kesäkuun alussa Autoliiton kanssa yhteistyössä toteutetun testin, jossa lukijoilla oli mahdollisuus testata osaamistaan kuljettajantutkinnon teoriakokeen luokkakohtaisissa (B) kysymyksissä.

Kerroimme aiemmin, kuinka vastauksia analysoidessa kävi ilmi muun muassa se, etteivät kävely-, piha- ja pyöräkatujen säännöt olleet kaikkien testin tehneillä hallussa niin hyvin kuin pitäisi. Osaan kysymyksistä tuli jopa enemmän vääriä kuin oikeita vastauksia.

Vaikeudet eivät kuitenkaan rajoittuneet mainittuihin kysymyksiin, vaan myös turvaväliasioissa riitti vastaajilla petrattavaa.

Vääriä käsityksiä riittävästä turvavälistä taajamassa

Testiin vastanneista vajaat 13 prosenttia oli sitä mieltä, että noin auton mittainen turvaväli on riittävä ajettaessa taajamanopeudella.

Vastauksia MTV Uutisten pyynnöstä analysoinut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa, ettei tämä ole läheskään riittävästi.

– 50 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa liikutaan 14 metriä sekunnissa. Kuljettajan reaktioaika on tilanteesta riippuen tyypillisesti 1–2 sekunnin haarukassa. Näin ollen auto liikkuu 14–28 metriä havainnosta, ennen kuin kuljettaja saa edes painettua jarrupoljinta – auton pysähtymisestä puhumattakaan, Vesalainen toteaa.

– Auton mittainen eli noin viiden metrin turvaväli on aivan liian lyhyt, hän varoittaa.

Turvaväliä kannattaa ajatella sekunteina, jolloin sama muistisääntö toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Etäisyyden edellä ajavaan tulisi olla vähintään neljä sekuntia.

– Edellä ajavan ohittaessa jonkin tietyn kiintopisteen, voi alkaa laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuaan, saa itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen opastaa.

Liian lähellä ajamisen paljastaa myös se, jos vähän väliä joutuu painamaan jarrupoljinta pitääkseen etäisyyttä edellä ajavaan. 

Mitä tehdä, kun takapuskurissa roikutaan?

Toinenkin turvavälikysymys osoittautui vaikeaksi. Testissä kysyttiin, mikä on oikea toimintatapa silloin, jos perässä ajava liimautuu kiinni takapuskuriin.

Noin 17 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tällaisessa tilanteessa kannattaa jarruvaloja vilauttamalla pelästyttää takana ajava, jotta hän ymmärtäisi lisätä ajoetäisyyttä. Näin ei kuitenkaan tule toimia.

– Järkevintä on kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun edellä ajavan toimiin on aikaa reagoida riittävästi, pienenee todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, Vesalainen neuvoo.

Riittävän ajoetäisyyden edut

Vesalainen listasi riittävän ajoetäisyyden lukuisia hyötyjä. Alla olevat pointit on jokaisen tielläliikkujan syytä sisäistää.

Pysähtymismatka

Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski erittäin suuri. Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle sen sijaan jää enemmän aikaa toimia, jolloin vastaavasta tilanteesta selvitään säikähdyksellä.

Havainnointi

Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään. Turvavälin myötä olennaiset asiat on taas mahdollista havaita ajoissa. Näin ajamisesta tulee tasaisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa.

Olosuhteet

Maantiellä, liian lähellä ajettaessa, ollaan lisäksi koko ajan edellä ajavan tien pinnasta nostattamassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon sekä maalipinta, tuulilasi ja pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti. Turvavälin myötä kura ja pikkukivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin itse olet kohdalla.

Katveet

Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita.

Liikenteen sujuvuus

Turvaväliä pitämällä on mahdollista myös parantaa liikenteen sujuvuutta. Jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on esimerkiksi kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan.

Lue myös:

    Uusimmat