Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittävä
MTV Uutisten teoriakoetestin sanalliset kysymykset riittävästä turvavälistä sekä oikeasta toimintatavasta takapuskurissa roikkuvien suhteen osoittautuivat haasteellisiksi.
Julkaisimme kesäkuun alussa Autoliiton kanssa yhteistyössä toteutetun testin, jossa lukijoilla oli mahdollisuus testata osaamistaan kuljettajantutkinnon teoriakokeen luokkakohtaisissa (B) kysymyksissä.
Kerroimme aiemmin, kuinka vastauksia analysoidessa kävi ilmi muun muassa se, etteivät kävely-, piha- ja pyöräkatujen säännöt olleet kaikkien testin tehneillä hallussa niin hyvin kuin pitäisi. Osaan kysymyksistä tuli jopa enemmän vääriä kuin oikeita vastauksia.
Vaikeudet eivät kuitenkaan rajoittuneet mainittuihin kysymyksiin, vaan myös turvaväliasioissa riitti vastaajilla petrattavaa.
Vääriä käsityksiä riittävästä turvavälistä taajamassa
Testiin vastanneista vajaat 13 prosenttia oli sitä mieltä, että noin auton mittainen turvaväli on riittävä ajettaessa taajamanopeudella.
Vastauksia MTV Uutisten pyynnöstä analysoinut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa, ettei tämä ole läheskään riittävästi.
– 50 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa liikutaan 14 metriä sekunnissa. Kuljettajan reaktioaika on tilanteesta riippuen tyypillisesti 1–2 sekunnin haarukassa. Näin ollen auto liikkuu 14–28 metriä havainnosta, ennen kuin kuljettaja saa edes painettua jarrupoljinta – auton pysähtymisestä puhumattakaan, Vesalainen toteaa.
– Auton mittainen eli noin viiden metrin turvaväli on aivan liian lyhyt, hän varoittaa.
Turvaväliä kannattaa ajatella sekunteina, jolloin sama muistisääntö toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Etäisyyden edellä ajavaan tulisi olla vähintään neljä sekuntia.
– Edellä ajavan ohittaessa jonkin tietyn kiintopisteen, voi alkaa laskea rauhallisesti neljään. Vasta laskettuaan, saa itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen opastaa.
Liian lähellä ajamisen paljastaa myös se, jos vähän väliä joutuu painamaan jarrupoljinta pitääkseen etäisyyttä edellä ajavaan.
Mitä tehdä, kun takapuskurissa roikutaan?
Toinenkin turvavälikysymys osoittautui vaikeaksi. Testissä kysyttiin, mikä on oikea toimintatapa silloin, jos perässä ajava liimautuu kiinni takapuskuriin.
Noin 17 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tällaisessa tilanteessa kannattaa jarruvaloja vilauttamalla pelästyttää takana ajava, jotta hän ymmärtäisi lisätä ajoetäisyyttä. Näin ei kuitenkaan tule toimia.
– Järkevintä on kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun edellä ajavan toimiin on aikaa reagoida riittävästi, pienenee todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, Vesalainen neuvoo.
Riittävän ajoetäisyyden edut
Vesalainen listasi riittävän ajoetäisyyden lukuisia hyötyjä. Alla olevat pointit on jokaisen tielläliikkujan syytä sisäistää.
PysähtymismatkaPysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski erittäin suuri. Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle sen sijaan jää enemmän aikaa toimia, jolloin vastaavasta tilanteesta selvitään säikähdyksellä. |
HavainnointiJos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään. Turvavälin myötä olennaiset asiat on taas mahdollista havaita ajoissa. Näin ajamisesta tulee tasaisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. |
OlosuhteetMaantiellä, liian lähellä ajettaessa, ollaan lisäksi koko ajan edellä ajavan tien pinnasta nostattamassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon sekä maalipinta, tuulilasi ja pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti. Turvavälin myötä kura ja pikkukivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin itse olet kohdalla. |
KatveetEdellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. Hyvä turvaväli paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita. |
Liikenteen sujuvuusTurvaväliä pitämällä on mahdollista myös parantaa liikenteen sujuvuutta. Jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, on kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on esimerkiksi kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan. |
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää