Osa F1-kuljettajista on kärsinyt täksi kaudeksi muuttuneilla autoilla huomattavasta autojen pomppimisesta. Ongelma on henkilöitynyt paljolti seitsenkertaiseen maailmanmestariin Lewis Hamiltoniin, joka kertoo päänsärkyjensä lisääntyneen.
Viime viikonloppuna ajetun Azerbaidzhanin GP:n jäljiltä esillä olivat vahvasti Hamiltonin tukalat selkäkivut, joita on lietsonut Mercedeksen auton taipumus hyppiä vauhdissa ylös alas. Joukko muitakin kuskeja on valitellut tällä kaudella selkäkipuja – AlphaTaurin Pierre Gasly heitti voivansa tarvita pian kävelykeppiä, jos ajaminen on jatkossa yhtä kivulias.
Esiin on nyt nostettu myös mahdollisuus, että autojen pomppiminen on voinut aiheuttaa kuljettajille pieniä aivotärähdyksiä.
– Pienistä aivotärähdyksistä puhuen minulla on ehdottomasti ollut aiempaa enemmän päänsärkyjä viimeisten parin kuukauden aikana, Hamilton sanoi GPFans-sivuston mukaan.
– En ole kuitenkaan ollut tästä erikoislääkärin pakeilla, joten en ole ottanut tätä liian vakavasti. Olen vain ottanut särkylääkkeitä. Siispä toivottavasti minulla ei ole mitään aivotärähdyksiä.
On myös urheilun piiristä tunnettujen ikävien tapausesimerkkien myötä sanomattakin selvää, että aivotärähdysten mahdollisuus on syytä ottaa erittäin vakavasti.
FIA reagoi
MM-sarja jatkuu tänä viikonloppuna Kanadan Montrealissa radalla, joka tiedetään nopeaksi ja pinnoitteeltaan epätasaiseksi. Haas-kuljettaja Kevin Magnussen ennakoi jo, että nykyautoille tulee pomppuisella radalla "todella raaka koettelemus".
Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti tuoreeltaan torstaina ryhtyvänsä toimiin pomppimisen hillitsemiseksi kuultuaan lääkäreitä, jotka ovat huolissaan kuljettajien terveydestä.
– Kuljettajien täytyy kyetä keskittymään ajamiseen normaalisti, koska tässä lajissa ajetaan autoa yli 300 kilometrin tuntivauhdilla. Autojen pomppiminen voi aiheuttaa ajajien uupumista ja jopa kipua, mikä voi vaikuttaa kuljettajan keskittymiskykyyn, FIA setvi tiedotteessaan.
Ei kosketa kaikkia autoja
Hamiltonin mukaan Mercedeksen auton korkeudenkaan nostaminen ei ole aiemmissa kisoissa auttanut poistamaan pomppimisongelmaa. Brittitähti korostaa, että aerodynaamista ilmiötä, pomppimista, aiheuttaa ilmavirran häiriintyminen auton alla.
Tiedossa on, että nykyisten F1-autojen siivet eivät enää tuota niin paljon autoa maahan painavaa voimaa kuin aiemmin, minkä myötä maaefekti on palannut vuosikymmenten tauon jälkeen F1:een. Lieveilmiönä autot pomppivat helposti suorilla kovissa nopeuksissa, kun ilmavirran määrä auton alla vaihtelee.
Pomppiminen ei ole kuitenkaan koskettanut merkittävissä määrin kaikkia autoja. Kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso ei kärsinyt ongelmasta juurikaan Bakussa, eikä hänen mukaansa Alpinen auto ole ylipäätään kovin altis pomppimiselle.
Alfa Romeon suomalaiskuljettaja Valtteri Bottas on puolestaan eri otteisiin sanonut, etteivät Alfa Romeon autot ole kovin herkkiä tärinälle kovassa vauhdissa.