Uudistuneet F1-autot ovat tarjonneet kuljettajille sellaista kyytiä, joihin nämä eivät ole missään vaiheessa uraansa joutuneet. Kivulias pompotus olisi syytä saada talttumaan.
Sääntöuudistus palautti niin kutsutun maaefektin takaisin F1-autojen valikoimaan. Kahdella auton pohjaan sijoitetulla ilmatunnelilla auto pyritään saamaan voimakkaaseen imuun asfaltin pintaa kohti. Tämän uskotaan vähentävän yhdessä etu- ja takasiipien yksinkertaistamisen kanssa parempaan kykyyn ajaa toisen auton kintereillä.
LUE MYÖS: George Russell avaa, miksi F1-menestyjätalli Mercedes on vaikeuksissa – "Ei tarvitse katsoa kuin videoita"
Suurimmassa osassa uusista autoista ilmeni kuitenkin pahoja lieveilmiöitä Barcelonan ja Bahrainin testeissä, kun pohjalevyn häiriintynyt aerodynamiikka näkyi suorilla ajettaessa kovana pomppivana liikkeenä. Tähän on ollut vaikutusta myös kapeamman profiilin renkailla.
Tätä pyöriäisliikkeeksi kutsuttua ilmiötä tallit yrittävät nyt saada kuriin ennen ensi viikonlopun kauden avausta. Kyse on kuljettajien kannalta muustakin kuin huippunopeuksien löytämisestä.
– Olen aika varma, että minulla selkä kipeänä sunnuntain kisan jälkeen, Ferrari-kuski Charles Leclerc ennakoi.
– Täyden testipäivän jälkeen voi tarvita vähän parasetamolia iltapäivästä, kommentoi puolestaan Alpinen Esteban Ocon.
Aston Martinilla ajava Sebastian Vettel näkee autojen kohonneen alimmaispainon yhdeksi syyksi kovalle kyydille. Autojen käyttäytyminen on muuttunut niin paljon, etteivät tiimien kehittämät simulaattorit ole pysyneet millään perässä. Siksi Vettelin mukaan ratoihin ei ole järkeä valmistautua simulaattorissa istumalla.
– Ehkä olisi parempi hypätä turistibussiin kuin simulaattoriin ennen kisaa, jotta saa valmistelut tehtyä, Vettel vitsailee raskaiksi ohjattaviksi muuttuneista autoista.
– Autot ovat nyt erilaisia. Ensimmäisenä esiin nousee paino. Autot ovat nyt paljon raskaampia. Ne ovat kankeampia ja painavampia, joten ajaminen täytyy sovittaa niihin.