F1:ssä yksi tämän kauden isoin puheenaihe on liittynyt autojen pomputukseen. Ilmiö herätti huomiota erityisesti alkukaudesta, kun varsinkin Mercedeksen autot pomppivat suorastaan vaarallisella tavalla. Kansainvälinen autoliitto FIA on muuttamassa aiheeseen liittyviä sääntöjä. Politikointi käy nyt kuumana F1-varikolla.
Useat tallit ovat vastustaneet FIA:n kaavailemia muutoksia, joissa autojen pohjalevyjen reunoja kohotettaisiin 25 millimetrillä. Sen lisäksi pohjalevyihin asennettaisiin uusia sensoreita, joilla pyrittäisiin estämään potentiaaliset sääntövilpit.
Muun muassa Ferrari ja Red Bull ovat vedonneet siihen, ettei pomppimisongelmia olla nähty tuoreimmissa kisoissa. Red Bull ja Ferrari ovat vastustaneet sääntömuutosta, sillä he ovat käyttäneet koko alkukauden ajan joustavia pohjalevyjä, joiden avulla he ovat suurimmilta osin välttäneet pomputusefektin. Sääntömuutosten myötä Red Bull ja Ferrari voisivat menettää kilpailuetua.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ei osta sääntömuutoksen vastustajien tuoreimpia argumentteja.
– Noilla väitteillä ei ole oikein pohjaa, koska Silverstonen, Paul Ricardin ja Red Bull Ringin radat eivät ole sellaisia, joissa autot pomppisivat muutenkaan. En halua, että tulemme Spahan tai jollekin muulle pomppuisalle radalle niin, että emme ole tehneet asialle yhtään mitään, Wolff totesi.
AlphaTaurin tallipäällikön Franz Tostin mielestä koko aihe on kääntynyt yhdeksi suureksi politikoinniksi.
Mercedes-pomo Wolff päätti kuitenkin jatkaa miekkailua – lyömällä tuntuvia väitteitä pöytään. Wolff nosti esiin sen, miten pomppiminen voi aiheuttaa rajuja riskejä.
– Kun puhutaan taajuuksista, mitä pomppiminen herättää, jo tietyt, muutamia minuutteja jatkuvat väreet voivat aiheuttaa aivovaurioita. Nyt kuskit ovat noiden väreiden alla useiden tuntien ajan, Wolff haki tiedekulmaa keskusteluun.
F1-autojen pomputus aiheutti parranpärinää erityisesti alkukaudesta. Kaikista kuvaavin tilanne nähtiin Azerbaidzhanin Bakussa, missä Mercedeksen Lewis Hamilton valitteli useaan otteeseen selkäkipuja. Hamilton ei meinannut päästä pois autostaan sunnuntain kisan jälkeen.
– Nyt puhutaan siitä, että asian suhteen käytäisiin lobbausta suuntaan ja toiseen. Mutta mistä tässä oikeasti puhutaan, Wolff kyseli, viitaten turvallisuusriskeihin.