Ole tarkkana, jos tilaat siivous-, remontti- tai muita palveluita tältä firmalta – "Työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty"

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) suosittelee suhtautumaan remontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavaan Helpdoriin varauksella. Se varoittaa yrityksen toimintatapojen aiheuttavan kuluttajille ongelmia, eikä edes kuluttajaviranomaisille ole vielä selvää, onko kyse palveluiden myyjästä vai niiden välittäjästä.

Kuluttaja-asiamies kertoi helmikuussa 2022 vaatineensa Helpdor Oy:tä korjaamaan toimintatapojaan. Palvelun sopimusehdot ja peruuttamismaksut ovat kuitenkin edelleen KKV:n mukaan kohtuuttomat, ja monet kuluttajat ovat yhä ongelmissa yrityksen kanssa.

Helpdor on alustapalvelu, jonka kautta voi tilata erilaisia kodin palveluja sen sopimuskumppaneiden kautta. Helpdor pitää itseään vain palveluiden välittäjänä, ei niiden myyjänä, mutta kuluttajalle ei ole ollut selvää, kenen kanssa sopimus tehdään. Tästä ei ole varmuutta viranomaisillakaan.

Tyypillisissä ongelmatilanteissa yritys on vaatinut ennakkomaksua, mutta palvelun toteutuksessa on ollut puutteita tai palvelu ei ole toteutunut lainkaan. Yritykseen on vaikea saada yhteyttä, mikä on KKV:n mukaan äärimmäisen ongelmallista esimerkiksi silloin, jos tilattua muuttoautoa ei kuulu tai asiakas odottaa kotona asentajaa, joka ei tulekaan.

"Neuvoteltu pitkään ja perusteellisesti"

Myös kuluttajaneuvonnalla on ollut vaikeuksia saada asioita selvitettyä Helpdorin kanssa.

– Helpdorin kanssa on neuvoteltu pitkään ja perusteellisesti, mutta edistystä ei ole näkyvissä. Lisävahinkojen välttämiseksi haluamme varoittaa kuluttajia Helpdorin toiminnasta. Kuluttajien kannattaa vertailla ehtoja ja käyttäjäkokemuksia sekä harkita huolella mitä välitys- ja kilpailutuspalvelua käyttää, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa KKV:n tiedotteessa.

KKV:n mukaan Helpdorin toiminnasta ei vieläkään käy yksiselitteisesti ilmi, onko se palveluiden myyjä vai ainoastaan niiden välittäjä. Lisäksi Helpdorin tulisi luopua 25 prosentin peruuttamismaksusta ja 20 prosentin alustamaksusta, joiden KKV sanoo olevan kuluttajille kohtuuttomia. Kuluttaja-asiamies on edellyttänyt Helpdorilta myös toimivia ennakkomaksujen hyvitysmenettelyitä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa tekemään Helpdorille reklamaation, mikäli palvelu on aiheuttanut ongelmia tai palvelua ei ole suoritettu ennakkomaksusta huolimatta. Jos ennakkomaksu on maksettu luottokortilla, hyvitystä voi vaatia myyjän lisäksi luotonantajalta.

– Suhtaudu ennakkomaksuihin aina varauksella. Nyrkkisääntö on, että työstä kannattaa maksaa vasta kun se on tehty, KKV muistuttaa.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat