Vaihtoautoketju Kamux muistuttaa tiedotteessaan, että syksyn kurakelit eivät tee hyvää auton maalipinnalle. Leväperäinen huolenpito voi kostautua autoa myydessä. Asialliseen autonhoitoon kuuluvat niin säännölliset pesut kuin vahauksetkin.
Suomen syksyyn hyvin olennaisesti liittyvät kurakelit eivät ole herkkua kenellekään. Vaikka suomalaiset hakevatkin luontoäidiltä suojaa muun muassa vaihtamalla jalkapatikan yksityisautoiluun, on syytä pitää mielessä, ettei autokaan pidä siitä, kun rapa roiskuu.
Vaihtoautoketju Kamuxin myyntipäällikkö Topias Rentola muistuttaa edustamansa yhtiön tiedotteessa, että jos auton kylkiin roiskunut lika jätetään pinttymään, se voi alkaa vaurioittaa auton pintaa.
– Ei ole olemassa mitään aikasääntöä, kuinka nopeasti kura tulee pestä pois, mutta kun jäljet alkavat erottua auton kaarien takana ja kyljissä on selkeät likajäljet, on aika puhdistaa auto, Rentola toteaa.
Lue myös: Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – Kamux on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
Rentolan mukaan pahimmat kurakelit alkavat tavanomaisesti lokakuun lopussa maan pehmetessä ja vesisateiden yltyessä. Auton kuraantumiselta onkin juuri näihin aikoihin vuodesta lähes mahdotonta välttyä.
Tämä on pahin mahdollinen puhdistusvirhe – erityisesti punaisten, sinisten ja mustien autojen kohdalla
Tavallisesta kurasta ja tiepölystä ei tarvitse huolestua, mutta auton oikeaoppinen peseminen on tärkeää. Huolimaton puhdistaja saattaa nimittäin sortua kalliiseen virheeseen.
– Pahin mahdollinen virhe on lähteä hinkkaamaan ja pesemään likaista autoa suoraan harjalla. Siinä on lähes varmasti hiekkaa lian seassa ja tällöin harjaus rikkoo herkästi maalipinnan, Rentola kertoo Kamuxin tiedotteessa.
Mikäli auton pintaan tulleista vaurioista selviää kiillottamalla, ovat kustannukset muutaman sadan euron luokkaa. Maalipinnan uusiminen sen sijaan maksaa jo tuhansia euroja, millä on vaikutusta myös auton jälleenmyyntihintaan – autosta riippuen toki.
Rentolan mukaan erityisesti punaisten, sinisten ja mustien autojen omistajien on hyvä olla tarkkana.
– Nämä värit ovat sellaisia, että niissä vauriot näkyvät selvemmin ja ne ovat herkempiä pinnan haalistumiselle.
Muista myös vahaus
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kannustaa vahaamaan auton säännöllisesti – vähintään kaksi kertaa vuodessa. Vahaus helpottaa auton puhdistamista.
– Auto tulisi pestä riittävän usein, jolloin lika irtoaa helpommin, ilman vahvoja liuottimia, Vesalainen kertoi MTV Uutisille viime vuonna.
Lue lisää auton oikeaoppisesta pesemisestä.
Lue myös: Maailman yleisin uuden auton väri on selvitetty – sen valitsee huimat 38 prosenttia kaikista ostajista
Lähde: Kamux