Auton vetokoukkuun kiinnitettävien polkupyörätelineiden "hirvenväistötesti" paljasti huolestuttavia turvallisuuspuutteita, kertoo Autoliiton jäsenlehti Moottori. Se vaatii kuluttajien suojaksi telineiden ennakkotarkastuksia ja selkeät vaatimukset, jotka tuotteen on täytettävä päästäkseen markkinoille.
Moottori-lehti kertoi keskiviikkoisessa tiedotteessaan tuoreen pyörätelinetestinsä tuloksista. Testissä selvitettiin, miten viisi edullista polkupyörien kuljetustelinettä selviytyy väistökokeesta maantienopeudella.
Moottorin mukaan pyörien kuljetukseen tarkoitetuille telineille ei ole asetettu teknisiä vaatimuksia, eikä niiden tarvitse läpäistä mitään testejä. Näin ollen kuluttaja ei voi tietää, kestääkö teline esimerkiksi äkillisiä väistöliikkeitä.
Pyörätelinetestin voit lukea kokonaisuudessaan Moottorin numerosta 6/2023.
Lue myös: Poliisin tyrmistyttävä kuva: Vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä ei todellakaan ole tarkoitettu pianon kuljettamiseen
Näin kävi testissä
Testissä oli mukiana viisi vetokoukkuun kiinnitettävää telinettä muutamasta eri hintaluokasta:
- Bike-R (Puuilo, 14,90 €)
- Easy-Fit (Clas Ohlson, 29,95 €)
- Kuljetusteline (Biltema, 29,90 €)
- Näpsä (Motonet, 44,90 €)
- Thule Hang-On 3 (Motonet, 129 €)
Testissä telineet kiinnitettiin ohjeiden mukaisesti auton vetokoukkuun. Niihin lastattiin sallittu kuorma, ja autolla tehtiin väistökoe 80 kilometrin tuntinopeudella. Tulokset ovat karua luettavaa.
Bike-R:n ja kotimaisen Näpsän väistökokeissa telineet heilahtivat, mutta pysyivät kiinni koukussa. Kiinnitysmekanismi kuitenkin löystyi ja venyi pilalle kummassakin, ja telineistä tuli käyttökelvottomia yhden ainoan väistöliikkeen jälkeen.
Clas Ohlsonin Easy-Fit-teline petti väistössä totaalisesti ja teline pyörineen lensi maahan.
Artikkeli jatkuu kuvan alla.
Bilteman kuljetusteline heilahti väistössä, mutta pysyi silti kiinni vetokoukussa. Testaajat kuitenkin epäilivät, ettei teline kestäisi toista väistöä, vaikka matkaa olisi telineen kanssa voinutkin teoriassa jatkaa.
Lue myös: Väärä uskomus istuu tiukassa: Saako suojatiellä pyöräillä vai pitääkö taluttaa?
Testin ylivoimaisesti kallein teline, Thule Hang-On 3, oli ainoa, joka läpäisi kaikki väistötestit mukisematta. Tukevuudesta kertoo paljon myös se, että testaajat arvelivat jo telinettä kiinnittäessään, että se todennäköisesti tulee selviämään väistöistä kunnialla.
Sekä Puuilo että Clas Ohlson kertoivat Moottorille testitulosten julkistamisen jälkeen vetävänsä tuotteet myynnistä. Biltema ei vastannut lehden yhteydenottoon. Näpsän telineen taustalla olevan Arometallin yrittäjä Pasi Ylinen yllättyi tuloksesta, sillä telinettä on myyty yli 300 000 kappaletta.
– Näpsälle ollaan tehty kaikenlaisia testejä ja rasituksia, mutta koskaan se ei ole pettänyt. Pahalta tämä tuntui, Ylinen sanoi Moottorille.
Mitä opittiin?
Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen muistuttaa tiedotteessa, että autoilijan tulee tarkistaa telineen kiinnitys jokaisen äkkitilanteen jälkeen ja muutenkin matkan aikana.
– Testi osoitti, että halpojen telineiden rakenteet eivät kestä tällaista rasitusta. Telineen pettäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita muille tienkäyttäjille ja vaurioittaa kuljetusautoa sekä polkupyöriä. Telineessä säästämisestä voi tulla kallis lasku, Saarinen toteaa.
Yksikään teline ei rikkonut mitään lakia tai määräystä, koska sellaisia ei ole. Saarisen mukaan nyt olisikin korkea aika parantaa lainsäädäntöä.
Lue myös: Älä lähde tällaisella sähköpyörällä liikenteeseen
Lähde: Moottori