Suomalaisen sähköauton suunnittelijalla on hymy herkässä, vaikka keksintöön on palanut jo useamman omakotitalon verran rahaa.
Hyperauto Toroidion on autosuunnittelija Pasi Pennasen ja työryhmän pitkän työn tulos.
Kun puhutaan sähköautoista, herää aina kysymys kantomatkasta, eli siitä kuinka pitkälle yhdellä lautuksella pääsee ajamaan. Onko Toroidion löytänyt tähän ratkaisun?
– Sikäli on, että meillä hyvä hyötysuhde kokonaisuudessaan. Toroidionista puutuu alennusvaihteet eli meillä on suoravetoiset moottorit. Tämä tarkoittaa, että moottorista on suoralla vetoakselilla kytketty voimansiirto renkaalle. Siinä on jo yksi merkittävä etu ja ero muihin sähköautovalmistajiin, Pennanen paljastaa Huomenta Suomessa.
Varsinainen pitkänmatkan ennätyskoe on vielä tekemättä.
– Se on tarkoitus tehdä tämän kesän aikana. Laskenta näyttää nyt jo aika mukavasti samaa kantomatkaa kuin Teslalla, mahdollisesti jopa pidempää.
Ei ihme, että Pennasta hymyilyttää: Teslan kantomatka on noin 400 kilometriä.