Suomessa on kaikessa hiljaisuudessa kehitelty Toroidion 1MW sähköautoa.
Auton keksijä ja kehittäjä Pasi Pennanen vieraili Huomenta Suomen lähetyksessä kertomassa hyperautostaan.
Pennanen on suunnitellut suomalaisen sähköauton, jonka teho-paino -suhde on noin 1,35 hevosvoimaa kilo, eli F1 kilpa-auton verran.
– Siinä on noin 13 Toyota Corollan moottorit yhteen Corollaan pakattuna, painon kuitenkaan nousematta, Pennanen selventää.
Pennanen sai kipinän sähköauton kehittämiseen Pariisin automessuilta 2008 kun hän ajoi Tesla Roadsterilla.
– Sähköauto kiihtyy aivan eri lailla. Sähköautosta puuttuu polttomoottoriautojen kuminauhamaisuus niiden välittömän voimantulon takia. Silloin tuntui, että hetkinen; olen ajanut nopeilla autoilla, mutta sähköautot voisivat olla niitä vieläkin nopeampia.
Toroidion huokuu hurjaa voimaa ilman päästöjä
Toroidion on superauto, tiivistää Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen.
– Oikeastaan polttomoottoriautoissakaan ei ole näin tehokkaita olemassa, eli ihan oman luokkansa tuote on kyseessä.
Sähköautoilla voidaan ajaa paikallisesti ilman päästöjä.
– Toki pitää muistaa, että se, miten sähkö on tuotettu on tärkeä asia. Jos sähkö on uusiutuvalla energialla tuotettu, se on täysin nollapäästöistä. Jos sähkö tehdään kivihiilellä, niin sähköauto ei ole kovin järkevä vaihtoehto, Honkanen muistuttaa.